Reklamebyrå i politiets tjeneste

For nå vil politiet ha høyere lønn. Fem millioner er satt av til kampanjen som Ludens og Gambit skal ta hånd om.

7803 92bd7 original

Det er ikke hver dag at folk i uniform kjøper reklametjenester. Men nå har Politiets Fellesforbund funnet ut at de har bruk for tjenestene til både reklame- og pr-byrå. Målet er økt lønn.

Reklame- og pr-innsatsen skal brukes til å vekke folks interesse og forståelse for politiets arbeid forteller informasjonsrådgiver i Politiets Fellesforbund, Gry Jorunn Holmen. Hun understreker at det er opinionen som nå skal bearbeides.
– Nå ønsker vi å sette politiet på dagsorden ute blant folk flest, og det har ikke vi kapasitet til med en informasjonsavdeling med to personer. De spesifikke lønnskravene jobber vi selvsagt med i andre arenaer – som vi alltid har gjort, sier Gry Jorunn Holmen.

Ludens reklamebyrå ble hyret inn etter en konkurranse hvor åtte byråer deltok.
– Vi forsøkte å sette sammen et utvalg av de mest erfarne og anerkjente og de mindre byråene, sier Holmen.

Kampanje til fem millioner Kampanjen som politiets Fellesforbund nå skal i gang med er både annonser laget av Ludens og påvirkningsarbeid av pr-byrået Gambit Hill & Knowlton. Disse aktørene må dele budsjettet på fem millioner kroner, summen skal også dette utgifter til selve innrykkene av annonsene.

Byråleder Tor Bertheussen i Ludens jubler over å ha vunnet konkurransen om den noe uvanlige kunden, og det skorter ikke på engasjement i saken.
– Klart vi er stolte over å vinne denne konkurransen. Dette er utfordrende problemstillinger som alle reklamebyråer ville gledet seg stort over å få jobbe med. Det er nesten ikke til å tro at etter tre års utdannelse ved Politihøgskolen er begynnerlønnen 280.000. Det er latterlig lavt når man ser hvilken jobb de gjør og hvilken risiko de utsettes for, sier Tor Bertheussen i en pressemelding.

I siste halvdel av februar vil folket se resultatet av kampanjearbeidet. Da blir politiet annonsør på internettet, i aviser, radio og på kino.

Inkluderte alle I meldingen opplyses det videre at Ludens tok kontakt med samtlige 450 politistasjoner i landet i arbeidet med kampanjen.
– Det ble en overveldende respons, og i begynnelsen av uken hadde vi 60 politifolk på seminar for å diskutere alternative retninger, uttaler Bertheussen.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.