McCann mener INMA tar feil

INMA-leder Børge Sandengen hevder de digitale produksjonsselskapene tar igjen reklamebyråene. Dette kan ikke stå uimotsagt, sier Marius Zachariasen i McCann Digital.

Børge Sandengen i INMA hevder i Kampanje at det foregår et maktskifte innenfor digital kommunikasjon, der produksjonsselskapene er i ferd med å ta igjen de tradisjonelle reklamebyråene.



Marius Zachariasen i McCann mener Børre Sandengen i INMA tar feil i at spesialistene innen digitalreklame er i ferd med å ta eierskapet fra de tradisjonelle reklamebyråene. Lederen i McCann Digital mener hele problemstillingen må speilvendes.
– Dette kan ikke stå uimotsagt, og jeg mener problemstillingen heller er omvendt, og at vi nå er vitne til at reklamebransjen er i ferd med å ta tilbake eierskapet og ideprosessen rundt interaktiv reklame. Reklamebyråene har hengt litt etter, men nå snur trenden, og en av årsakene til dette er nettopp fordi interaktiv reklame utgjør en viktigere og viktigere del av det totale markedet. Det at McCann Interarktiv vinner Byråtaggen understreker nettopp det, sier Marius Zachariasen.

Stridens kjerne kan forenkles slik: Hvem skal reklamekundene kjøpe interaktive reklamekonsepter av, tradisjonelle reklamebyråer eller hos reklamebransjens egne levrandører?

– I ferd med å bygge egne avdelinger
Zachariasen i McCann mener reklamebransjen har latt sine underleverandører overta store deler av interaktivmarkedet. Men han advarer produksjonsbyråene om å sitte for komfortabelt i stolen.
– Slik jeg ser det, bør produksjonsbyråene i tiden fremover være oppmerksomme på at flere av de tradisjonelle reklame- og kommunikasjonshusene er i ferd med å bygge opp store interaktive avdelinger. Dermed vil de i sterkere grad gjøre også idéjobben i eget byrå.

McCann har i 2007 økt digitalavdelingen fra fire til 12 ansatte, og daglig leder Marius Zachariasen forteller at de har planer om kraftig vekst også i 2008.

Hvor rekrutterer dere fra? Henter dere arbeidskraft fra produksjonsbyråene?
– Dét er et veldig godt spørsmål, og jeg er usikker på om jeg kan dele vår rekrutteringsplan med Kampanje i dag. Men det er helt riktig at det er knallhard kamp om kompetansen. Det finnes ingen utdanning som tar dette på alvor i Norge. Det er en generell bransjeutfordring.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.