Skryt til söta bror

Sjefsredaktør i Creativity, Teressa Lezzi erklærer sin kjærlighet til svensk reklame på selve Valentinesdagen.



Ikke bare er svenskene angivelig bedre enn oss til å lage klær. Nå er de jammen bedre enn oss på reklame også. Teressa Lezzi, sjefsredaktøren i Creativity, sier i dag i et intervju med den svenske nettsiden Resumé at hun er svært imponert over svensk reklame og mener den har internasjonal gjennomslagskraft.



– Jeg synes svensk reklame er som mye annet svensk; pent, smart og med en oppsiktsvekkende balanse mellom mørke og lys. Hvis man sammenligner med størrelsen på selve landet, har Sverige hatt en uproposjonell stor innflytelse på hvordan amerikansk reklame har sett ut de siste tolv årene, sier hun.

Realistiske Lezzi mener svenskene har tatt med seg et helt nytt og mer realistisk reklamespråk over there. Dette har hjulpet til med å få mer variasjon i det amerikanske reklameuttrykket og har vært med på å erstatte den glade, skinnende alt-er-perfekt stilen med nettopp det mer realistiske.

– Vi har jo også sett den enorme innflytelsen mange svenske interaktive kreatører har hatt, de har jo invadert verden med fantastiske ideér, flash-magi og innovativ design, fortsetter hun.

Jukka Brothers
Av spesifikke jobber hun synes er spesielt bra fra nabolandet nevner hun «Jukka Brothers» og Forsman & Bodenfors' Ikea «Drömkök».

Creativity har også startet et samarbeid med Resumé med blogging om svensk reklame. Dette fordi de vil utvide det internasjonale perspektivet sitt med perspektiv fra ulike kreative, hotte steder.