Kjenner oss ikke igjen i Byråprofil

I fjor mottok Terje Banken i McCann diplom for bronseplass. I år raste byrået ned på en 10.plass i Byråprofil. Det var definitivt overraskende, sier han.



Byråprofil-undersøkelsen har rangert McCann reklamebyrå som landets tiende beste reklamebyrå. Administrerende direktør i McCann reklame, Terje Banken, innrømmer av plasseringen kom overraskende.
– Vår ambisjon er å være på pallen. Vi skal være blant de tre beste, alltid, på de arenaene vi konkurrerer på. Det er vi i dag, og det skal vi også være i fremtiden, sier han.

McCann-direktøren fremhever at reklamebyrået har vært mestvinnende norske byrå målt i antall priser i en lang rekke reklamekonkurranser som Gullblyanten, Sølvtaggen, Stella, Max Marketing Mix og Cannes Lions i fjor. Derfor er han svært uenig i plasseringen i Byråprofil.

Newbiz-året for McCann Terje Banken mener det er paradoksalt at byrået hans kommer så langt ned på undersøkelsen samtidig som de har hatt sitt beste newbiz år noen sinne med blant andre Ringnes, Posten, NSB og StatoilHydro som nye annonsører på

Flere Kampanje har snakket med har påpekt at deres store kundetilvekst i fjor kan ha skapt enkelte misfornøyde kunder blant de eksisterende?
– Vi har hatt mye å gjøre i perioder det kan ha skapt bekymring. Samtidig vi har ansatt 37 av Norges flinkeste reklamefolk i fjor, så vi har både kompetanse og kapasitet til å ivareta alle våre kunder.

Skal vurdere undersøkelsen Byråprofil er i regi av Kampanje, og er basert på en undersøkelse av TNS Gallup hvor 130 annonsører og 100 ansatte i reklamebransjen har deltatt. Dette er også eneste undersøkelse som måler reklamebyråenes posisjon i forhold til hverandre. Spørsmålene omfatter alt fra administrasjon og evnen til å levere i tide og til budsjett, effektivreklame og kreative evner.

For reklamebyråene betyr det mye å markere seg positivt i Byråprofil, og et godt resultat brukes i markedet som ettertraktet valuta i kamp om kundene. Det er derfor knyttet mye prestisje og ærgjerrighet i forhold til denne kåringen.

Banken varsler en nøye gjennomgang av metoden til TNS Gallup knyttet til undersøkelsen.
– Vi tar dette på alvor. Vi skal gjøre en vurdering av undersøkelsen, så vil funnene avgjøre hvorvidt vi må gjøre noen justeringer i kurs. Når det er sagt, er vi trygge på at den kursen vi har valgt for våre oppdragsgivere og for byrået.

Endrer dette deres syn på Byråprofil?
– Ingen kommentar.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.