Står på krava online

Denne uken kan norske arbeidstakere formidle all sin frustrasjon via store nettaviser som VG og Aftenposten. Bak kampanjen står Norges nyeste fagforening sammen med DDB og Tribal DDB.



Norges nyeste fagforening, Kristelig Fagforening, ønsker å skille seg fra de etablerte organisasjonene ved å tilpasse seg det enkelte individet i større grad enn de etablerte foreningene. For å formidle denne verdien har foreningen brukt reklamebyrået DDB og DDB Tribal. Resultatet av samarbeidet er live demonstrasjoner på Youngstorget overført via nettstedene til store norske aviser.

Individuelle budskap
Kristelig Fagforening har ved hjelp av webannonser allerede bedt frustrerte arbeidstakere sende inn det budskapet de vil se på plakatene på Youngstorget denne uka.
– Det er morsomt at vi allerede nå viser potensielle medlemmer at den direkte og umiddelbare kontakten for den enkelte er vårt særtrekk. Når form og innhold drar i samme retning på denne måten har vi fått en kampanje som tydelig viser våre verdier, sier daglig leder Åge Matre i Kristelig Fagforening om kampanjen som DDB og DDB Tribal har laget for nyetableringen.

Live demonstrasjon Onsdag til fredag denne uken vil de innsendte budskapene bli fremført i en demonstrasjon på Youngstorget. Aksjonen blir filmet og overført på direkten til annonser i store norske nettredaksjoner som VG, Aftenposten, NRK og Vårt Land.
– Vi har tatt fagforeningen helt på ordet når de ba om en kampanje som uttrykker at de tar saker fra individuelle arbeidstakere. Disse enmannsdemonstrasjonene ble vårt svar, sier kreativt ansvarlig Fred Hauge i Tribal DDB.

Grusomt målbart
Demonstrasjonene for de enkelte budskapene blir filmet, slik at innsenderen i ettertid kan laste disse ned og distribuere sitt budskap til sjefen eller kolleger.
– Det oppstår en ganske interessant gråsone mellom hva som er reklame og hva som er redaksjonelt ved en slik reklamejobb. Her er det mye uutforsket materie, sier Hauge via telefon fra Youngstorget. Der skal teamet stort sett være frem til klokken 15.00 fredag ettermiddag.

Hauge forteller at de i løpet av gårsdagen spilte inn 150 filmer, som nå er redigert ned til videoklipp på siten.

Dette virker som veldig umiddelbar og ikke minst målbar reklame?
– Det er grusomt målbart. Men jeg håper det trigger folks nysgjerrighet. Jeg så det var noen som hadde som krav at Eivind Moe skulle bli æresprisvinner, forteller Hauge.

– Jeg lurer på hvilket byrå vedkommende kom fra, avslutter han lattermildt.

Se kampanjen her.

Ansvarlige for jobben:
DDB: Bente Kvam Kristoffersen: rådgive
Tribal DDB: Fred Hauge: kreativt ansvarlig/tekstforfatter
Andreas Skilhagen: AD
Sigurd J. Vik: rådgiver interaktiv/produsent
Hanna Vestvik: prosjektleder

Produksjon:
Plastikk Media – produksjon kampanjenettsted og bannere
Love film – regi/casting
CIK media – film/redigering
Qbrick – Streaming