Lydhøre designerne stiller støy

Ved å ofre god lyd for lekre linjer har norske arkitekter og designere skapt støy. Nå tar de selvkritikk.

6100 6cd10 original
6101 f615d original
6102 adef3 original
6103 1f60d original

Fire industribedrifter deltar i et pilotprosjekt for å utvikle møbler og interiør som kan dempe støy i kontorlandskap og offentlige rom. Produkter som ikke finnes på markedet i dag, men som snart skal presenteres i en egen kolleksjon. Prosjektet har fått fire bedrifter til å samarbeide, og selv om produktene er selvstendige, kan de fungere som én kolleksjon, og gjør produsentene mer slagferdige i markedet.

Prosjektet er i regi av det årlige designtreffet BeyondRisør, og kunstnerisk leder Johan Verde mener det er på høy tid at bransjen også tar tak i lydlandskapet:
– Designere og arkitekter har lenge blitt kritisert for å lage rom med dårlig akustikk. Vi er enige i at rommene er pene, men med harde lyder og gjenklang er det ikke så godt å være der, sier Johan Verde.

Salgbart? I juni presenteres resultatene fra alle de fire deltakerbedriftene; sofa, reoler og skap, himling, skillevegg og gulvdesign. Alle møblene er i tre. Alle har dokumenterte lyddempende egenskaper. Men er de salgbare?
– Vi møblerer i dag offentlige miljøer, sosiale områder og store administrasjonsbygg. Slik vi kjenner markedet tror vi at det er et behov for produkter med støyreduserende egenskaper, sier Dag Hjelle.

LK Hjelle har utviklet en sofa som inviterer til samtale, men samtidig skjermer omgivelsene for lyden. Direktøren er spent på hvordan nyskapningen blir mottatt, men er overbevist om at sofaen er unik.

Hov møbelindustri/Stay, har utviklet kolleksjonens reoler og hyller.
– Selv om det i dag ikke finnes kontormøbler som bidrar til å redusere støy, er det ennå litt tidlig å si noe om potensialet for møblene vi utvikler i dette prosjektet. Det som vil bli viktig, er å kunne dokumentere at møblene har positiv påvirkning på miljøet, sier markedsdirektør Rune Jakobsen.

Fokus på tre
Nyskapning og innovative produkter er bare én av hensiktene med pilotprosjektet. «Visuell støy» skal også skape synergi for bedrifter og designerne, som er en av de fremste målsettingene for BeyondRisør. Samtidig er prosjektet en del av Innovasjon Norges program for å øke bevissthet og kunnskap om tre. Den trebaserte industrien ligger lavt på den offentlige innovasjonsstatistikken, mens målet er at Norge skal være et forbilde i verdiskapende foredling og ny anvendelse av trevirke.

Les mer om designtreffet hos www.beyondrisor.no.