Reklame saboterer sunt kosthold

En britisk undersøkelse viser at hele 80 prosent av befolkningen mener reklame for usunn mat gjør det betydelig vanskeligere å overbevise barn om å spise sunt.

7547 62fbe original

Undersøkelsen, som ble foretatt på bestilling fra forbrukerorganisasjonen Which?, fant at 84 prosent av forbrukerene ønsker at styresmaktene skal gjøre mer for å kontrollere markedsføringen av usunn mat overfor barn.

Undersøkelsen viser også at 83 prosent synes ansvarsløs reklame gjør det vanskeligere å overbevise egne barn om å spise sunt.

Ifølge Which? er reglene som styrer søppelmatreklame på internett og på emballasje svake eller ikke-eksisterende, mens det gjeldende regelverket for TV-reklame ikke gjelder de programmene som blir mest sett av barn.

Et lovforslag om å legge markedsføringen under et langt strengere reglement blir fremmet i Parlamentet neste uke. Målet er å introdusere forby søppelmatreklame før ni om kvelden, og å stramme inn på andre markedsføringsmetoder.

Which`mener at hele initiativet med å introduserere sunnere skolemat og å merke matvarer tydelig med ernæringsopplysgninger, blir underminert uten strengere reklameregler.
– Den nye markedsføringen online og via mobilen gir matprodusenter en helt nye legegrind hvor de kan markedsføre sin usunne mat overfor barn. Dette er masete, problematisk reklame og undersøkelsen viser at almenheten har sterke følelser rundt emnet, sier Clare Corbett hos Which?