Vil ha G.I. Jane

USAs forsvar sliter med rekrutteringen etter en lang og upopulær krig. Nå har marinejegerne i United States Marines Corps begynt å markedsføre seg direkte til kvinner.

10594 2b23a original
10595 9569f original

United States Mariens Corps annonserer for tiden i helse- og treningsmagasiner som Shape og Self and Fitness, i tillegg til populære TV-programmer som American Idol.

Marinejegerkorpset begynte å tillate kvinner i 1918, men har ikke aktivt søkt å rekruttere kvinner inntil nå. En typisk annonsene viser en kvinnelig marinejeger i kampsportpositur foran en gruppe menn som åpenbart er under henne i rang, med slagordet «Det finnes ikke kvinnelige marinejegere. Kun marinejegere.» (There are no female marines. Only marines.) Kampanjen retter seg spesifikt mot «atletiske» kvinner som vil ut i aktiv tjeneste.

I tillegg til sin sjarmoffensiv mot fysisk aktive kvinner gjør marinejegerne også kur til USAs mange etniske minoriteter, blant annet spansktalende og mennesker med arabisk-amerikansk bakgrunn («I am American. I am Arab. I am a Marine ... I know where I stand»).

– Vi har aldri hatt særlig til strategi på fremstøtene våre – vi var kun på utkikk etter menn mellom 18-24. Men nå er vi mer nisjepreget enn noensinne, forteller oberstløytnant Mike Zeliff, som jobber med markedsføring og reklame for marinejegerne ved militærbasen Quantico, til New York Times.

Militærvesenet i USA oppgir mange grunner for sine problemer med rekrutteringen, blant annet fedmeproblematikken i USA og unge menneskers skiftende holdninger til militæret. Men bildene fra krigen i Irak er nok den verste reklamen militæret sliter med.
– Marinejegerkorpset opplever nå at selv det å rekruttere mennesker til en forholdsvis liten styrke er svært vanskelig når man er midt oppi en upopulær krig. De har ikke lenger råd til å ignorere folk basert på kjønn, hudfarge eller andre demografiske eller medfødte karakteristikker, sier Loren Thompson hos analyseselskapet Lexington Institute.