Nike dropper Crispin Porter & Bogusky

Etter kun 13 måneder og bare én filmproduksjon har Nike valgt å forlate Miami-byrået.



Nike har lenge vært en av verdens mest ikoniske merkevarer, mye på grunn av sitt langvarige samarbeid med Wieden + Kennedy. I fjor løftet selskapet en del av kontoen sin over Crispin Porter & Bogusky, blant annet kontoen for løpesko, samt Nike + og nettsatsingen Nike ID.

Drøyt et år etter gjør selskapet retrett, og fører kontoene tilbake til W+K, ifølge Advertising Age, som opprinnelig hentet nyheten fra bloggen Adscam/The Horror.

Dette ble senere bekreftet av administrerende direktør i CP&B, Jeff Hicks.
– Vi vil alltid være stinne av ærefrykt for selskapet Nike, og ønsker dem alt godt, sa Hicks i en samlet uttalelse fra Nike og byrået.

Det foråsaket et lite bransjejordskjelv da Nike i fjor annonserte at Crispin skulle bli med på et lag som i lang, lang tid har vært eksklusivt forbeholdt Wieden + Kennedy. Mange tolket det som et signal på at futten hadde gått ut av byrået. Men samarbeidet med Miami-hotshop'en Crispin Porter + Bogusky resulterte kun i en eneste reklamefilm, for den iPod-integrerte skoserien Nike +.

I samme periode har Nike også forsiktig trådd vannet med andre byråforbindelser, blant annet 72 and Sunny, et lokalt byrå fra El Segundo, California, som har gjort en del arbeid på Nikes europeiske fotballkonto.