Suksess for «sjikanøs» kampanje

Til tross for beskyldninger om å være «sjikanøs» er den interaktive kampanjen for Tele2 en kjempesuksess. I løpet av fellesferien hadde siden over 150.000 besøkende, uten å ha blitt annonsert for.

8179 256a8 original

SMFB og Tele2 sin mye omtalte kampanjeside cheapcallsarehardtoresist.no har i løpet av sommeren vært under lupen hos Forbrukerombudet. Kampanjen mottok blant annet kritikk for at den kunne oppleves som «sjikanerende og ekkel». Daglig leder i SMFB, Christian Steen, forstår ikke helt kritikken.
– Av over 150 000 besøkende har det kommet 2 klager, så vi stiller oss ganske uforstående til at siden omtales som sjikanerende, sier han til KF Nyheter.

Justeringer Tele2 og SMFB gikk allikevel med på å gjøre endringer på siden for å imøtekomme Forbrukerombudet på enkelte punkter. Endringene som er gjort er dog ikke innholdsbaserte, men rene tekniske justeringer av videresendingsfunksjonen for å forhindre misbruk, samt synliggjøring av logo. Innholdet og opplevelsen er med andre ord akkurat som før, påpeker Steen.

Populær Til tross for kritikken har siden blitt en kjempesuksess på bare halvannen måned. I løpet av fellesferien genererte den over 150 000 besøkende og i tillegg er det sålangt videresendt over 100 000 tips.

Teamet bak kampanjen sier til KF nyheter at de føler seg sikre på at når så mange videresender et stykke reklame, så er det fordi de synes det er god underholdning.

– Vi ønsker selvfølgelig ikke å plage noen, og har hatt en konstruktiv dialog med Forbrukerombudet. Og alt i alt er vi fornøyde med oppstusset. Det lages mer enn nok reklame som hverken jurister eller publikum bryr seg om, sier tekstforfatter i SMFB, Alexander Gjersøe.