Ikke sint, men veldig synlig

Årets Reklame for Alvor-kampanje for Miljøagentene går nå for fullt i alle medier. Etter en snau måned har kampanjen allerede gitt 1000 nye miljøagenter rett til å si ifra.



Reklame for Alvor, reklamebransjens årlige dugnad for en ideell sak, gikk i 2008 til Miljøagentene, barnas miljøvernorganisasjon. Miljøagentenes kampanje er nå på lufta i TV, radio, på nett, utendørs og i trykte medier, med et klart budskap om å ta barns miljøengasjement på alvor. I reklamefilmene som vises på TV er det barna som setter miljøgrenser for de voksne. Mannfolk som lar sin nye, bensinslukende SUV gå på tomgang for å høre på den gromme motorlyden får gjennomgå. Og konklusjonen fra miljøagenten er klar: «Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet!»

Organisasjonen har fått en komplett kampanje til en verdi av om lag 10 millioner kroner.

Humor og alvor – Kampanjen treffer ekstremt godt med sin blanding av humor og alvor. Vi er glade for å få reklamebransjen med på laget i arbeidet med å synliggjøre en av de viktigste sakene i vår tid, nemlig barnas engasjement for miljøet. Vår ambisjon er at dette skal hjelpe oss å doble antallet miljøagenter fra tre tusen til seks tusen, og at vi skal få flere engasjerte støttespillere fra næringslivet, sier daglig leder for Miljøagentene, Heidi L. Neilson.

Det verste barn hører I tøff konkurranse med store deler av den norske reklamebransjen var det byrået Saatchi & Saatchi som leverte vinnerbidraget. Det er andre år på rad at byrået vinner Reklame for Alvor.
– Barn er vant til å få beskjed om at voksne ikke er sinte, men skuffet, og dette er kanskje det verste barn hører. Denne ideen dukket opp tidlig i prosessen, og vi merket raskt at dette var en tematikk alle kunne kjenne seg igjen i. Erfaringer viser at barn er effektive pådrivere i å innføre bedre rutiner og vaner i hjemmet, mens voksne er satt i sine vaner. Kampanjen henvender seg til voksne på en måte som ikke skal være formanende, derfor har vi valgt en humoristisk og sjarmerende vinkling fylt med små miljøtips, sier Jørgen Holst, creative director i Saatchi & Saatchi.

Til slutt har miljøagenten Aleksander (10 år) fra Tranby en klar oppfordring.
– Da moren min og jeg gikk forbi togstasjonen i Asker så vi mange drosjer som stod på tomgangskjøring. Er dette nødvendig? Kan Hovedkvarteret starte en landsomfattende aksjon mot drosjenæringen når det gjelder tomgangskjøring? Vi har skrevet ut tomgangskjøringslapper og de skal jeg bruke som bot til naboene. Det er gøy å være miljøagent!, avslutter han.

Se kampanjen her.