Et akademisk lemen

Runar Døving er et akademisk lemen. Etter å ha forfattet et leserinnlegg i Kjetil Trys navn i Dagbladet sammen Trond Blindheim, sprakk lemenet, sier konsulent Alf Bendik Bendixen i Brand New Planning.



– Runar Døving er den av landets forbruksforskere som forstår forbrukerne minst. Alle kronikkene hans i Dagens Næringsliv er faglig ufrivillig morsomme. Bildet om lemenet er godt i forhold til å vurdere ham som akademisk størrelse og den debatteknikken han bruker, sier konsulent Alf Bendik Bendixen i Brand New Planning til Kampanje.

– Omdømmet skadet nok fra før Med leserinnlegget i Dagbladet, forfattet i reklamemannen Kjetil Trys navn, har Runar Døving som professor ved Markedshøyskolen Campus Kristiania og rektor Trond Blindheim på samme sted skadet sitt eget omdømme betraktelig, mener Bendixen.
– I Runar Døvings tilfelle er omdømmet hans skadet nok fra før. Trond Blindheim er derimot en mann jeg har et veldig godt inntrykk av både som pedagog, fagmann og synser i mediene. Men her har Blindheim tenkt seg dårlig om. Leserinnlegget i Dagbladet ble skrevet på 15 minutter, men både Døving og Blindheim burde ha brukt mer enn 15 minutter både på innlegget og hva de skulle gjøre med det. Også for Blindheims del betyr det at han dessverre har skadet sitt eget omdømme. Dette var ikke veldig elegant av ham, sier Alf Bendik Bendixen til Kampanje.

– Forstår forbrukerne dårligst
Bendixen, som driver sin egen virksomhet som konsulent innenfor merkevarestrategi, posisjonering og analyse, er ikke imponert over Runar Døvings faglige prestasjoner i det store og hele.
– Først tok jeg ham på alvor, men det sluttet jeg raskt med. Døving forfekter kun egne meninger, noe han selvsagt er i sin fulle rett til. Men han er kanskje den av Norges forbruksforskere som forstår forbrukerne dårligst. Døving legger til grunn at forbrukerne kun er styrt av fornuft og rasjonelle argumenter. Men det er de ikke, sier Alf Bendik Bendixen.

Døving: – Ulikt forbrukersyn Professor Runar Døving frykter ikke at omdømmet hans som fagperson er skadet etter det han selv kaller en spøk i forhold til å forfatte et leserinnlegg i Kjetil Trys navn.
– Påstanden om at jeg er den forbruksforskeren som forstår forbrukerne minst vil jeg tilbakevise på det sterkeste. Vi har ulikt syn på forbruk. Jeg er også opptatt av å skille sak og person, mens andre er veldig pripne på sitt eget navn, sier Døving til Kampanje.

– Ingen risikovurdering
– Jeg kommenterer ofte omdømme, og omdømmeproblemer varer kort tid. Jeg har ikke gjort noen risikovurdering av mitt eget omdømme som følge av dette. Jeg er en fagperson. Som forsker og antroprolog blir min kredibilitet vurdert av andre professorer og forskere, og mitt omdømme blir ikke svekket av dette, sier han.

– Prosentvis er det få professorer som stiller opp i mediene. Medier handler stort sett om underholdning. At jeg tøyser i offentligheten har ingenting med mitt omdømme som fagperson å gjøre, sier Runar Døving.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.