IE6-aksjon i norske nettmedier

En idé født på mikrobloggen Twitter har med stormskritt endt opp som en stor kampanjedugnad for å få folk til å kvitte seg med Internet Explorer 6.



Internet Explorer 6 (IE6) er fremdeles brukt av opp mot 25 prosent av alle nettsurfere, til tross for at den forlengst er utdatert og har flere sikkerhetshull. Dette har lenge vært en frustrasjon hos nettredaktører og -utviklere verden over, ettersom IE6 har det med å vise frem innholdet på annen måte enn det som er meningen.

Nå oppfordrer en rekke norske nettmedier – blant annet Finn.no, VG.no, Nettby, Start.no og A-pressens aviser – til å oppgradere til IE7 eller IE8, eventuelt å skifte nettleser til Firefox, Safari eller Opera.

Ideen startet hos en Finn.no-ansatt, som brukte mikrobloggen Twitter til å kringkaste den. Ikke lenge etter advarte Finn.no, VG.no og andre mot IE6 med en stor grønn boks på forsiden (noe som naturlig nok bare sees av IE6-brukere).

Finn.no har sågar gått ut med en pressemelding:
– Dette er ikke en kamp mot Internet Explorer. Vi ønsker bare at flest mulig oppgraderer til en nyere versjon av nettleseren sin. Problemet med IE6 er at den ikke helt følger standardreglene for hvordan den skal vise frem innholdet på en nettside. I tillegg har den en del sikkerhetssvakheter, sier rådgiver Erlend Schei i Finn.