Nedtelling til Gullblyanten: Jørgen Gjærum

Vi fortsetter nedtellingen til Gullblyanten og snakker denne gangen med Jørgen Gjærum i Tribal DDB. Han synes en god blanding av Gullblyanten og Stella hadde vært helt optimalt.



Hvorfor trenger den kreative bransjen en konkurranse som Gullblyanten?

– Jeg tror konkurranser i seg selv er med på å stimulere mennesker. Vi vil jo alle ha bekreftelse fra våre likemenn. Men jeg tror at Gullblyanten har store utfordringer når det gjelder hvilke arbeider som defineres som vinnere. Om «Norges viktigste reklamekonkurranse» blir en konkurranse der vinnerne er laget spesielt for å vinne i Gullblyanten mener jeg det er et kjempeproblem. Min mening er at «festivalreklame» er med på å undergrave tanken om at kreativ reklame skaper de beste resultatene for annonsøren, sier Gjærum.

På hvilken måte?
– Jeg skulle gjerne sett at gode kreative løsninger som løser ett problem og samtidig selger flere produkter, får den anerkjennelsen de fortjener. Kanskje en kombinasjon av Stella og Gullblyanten ville vært en vei å gå. Om noen føler at det kreative aspektet forsvinner i en slik tanke, finnes det sikkert ressurser og motivasjon til å lage en ren kreativitetskonkurranse ikke ulik den gamle VG-konkurransen. En annen ting jeg gjerne skulle sett at Gullblyanten tok tak i var en «fagdag» i forbindelse med utdelingen. Om man ser til Gulltaggen så har de lykkes i å lage et bra show, men sørger også for påfyll av inspirasjon og kompetanse, både for rådgivere og kreatører.

Hva står frem som mest og minst minneverdig av egne Gullblyanten-opplevelser?
– Jeg har ikke deltatt på mer enn to Gullblyanter, men det mest minneverdige er helt klart da en full sal reiste seg og klappet for «Hydro toget». Minst minneverdig er vanskeligere. Kanskje at det tok veldig lang tid før alkoholen kom på bordene under fjorårets arrangement?

Nytt av året er blant annet innføring av bronse, økning av kategorier innen grafisk design og interaktive medier samt gjeninnføring av kampanje som en kategori. Kommentarer?
– Utvikling er alltid bra. Grafisk design, interaktive medier og endringen kampanje er absolutt relevant for en konkurranse som Gullblyanten. Jeg er for diplom, bronse, sølv og gull. Jeg er i mot at alle for en hver pris skal opp på scenen. I fjor måtte folk løpe opp for å motta pris, og det syntes jeg ikke er å hedre vinnerne.

Hvilke jobber tror du har størst vinnersjanser, og har du selv noen personlige favoritter?
– Jeg tror Lotto «Telefonen», Djuice «Gjenglederen» og Leger uten grenser «Sekunder» har gode vinnersjanser. Og så tror jeg Obos og Dagens Næringsliv vinner noe i print. Personlig håper jeg at Anorak vinner noe for «NM i slapp av». Spennende løsning på en utfordrende problemstilling.

Hvem, hvis noen, fortjener årets Ærespris?
– Det vet jeg ærlig talt ikke. Men jeg er sikker på at den som vinner, helt sikkert har fortjent den.