Reklamerer med Iggy Pop, nekter å forsikre musikere

Det britisk bilforsikringsselskapet Swiftcover bruker Iggy Pop i en offensiv kampanje, men nekter å gi forsikring til musikere. Nå er selskapet anmeldt til Advertising Standards Authority.



I TV-reklamer for Swiftcover opptrer Iggy Pop med disse ordene: «I got it Swiftcovered. I got insurance on my insurance. Do it. Get a life. Get Swiftcovered.»

Imidlertid blir britiske musikere møtt med en beskjed om at de faller inn under kategorien «entertainere», og at disse nektes forsikring hos Swiftcover.

Bassisten i bandet Roguetune, Tim Soong, avslører overfor New Musical Express at han er en av de som har blitt nektet.
– Kundebehandleren fortalte meg at de ikke forsikrer musikere. Da jeg nevnte Iggy Pop og reklamen, sa hun at det var annerledes med ham siden han er amerikaner.

Soong gikk hen og anmeldte forholdet til ASA.

Da en annen musiker stilte samme spørsmål fikk han vite at de ikke la seg opp i hva Iggy Pop gjorde i det daglige, og at han uansett ikke hadde polise hos dem (slik reklamen hevder).

En talsperson for Swiftcover klargjorde overfor NME at musikere ikke blir forsikret fordi musikerne og eventuelle passasjerer risikerer å tape betydelige fremtidige inntekter ved et krasj, noe som ville ha påført selskapet store utgifter.

Selskapet hevder også at de bruker Iggy Pop i egenskap av hans karriere som skuespiller som «elsker livet» snarere enn som musiker med «Lust for Life».