Her er styringsgruppen i RfA

En rekke tungvektere organiserer neste års kampanje for Reklame for Alvor (RfA). Nå introduserer de Design for Alvor (DfA), samt egen elevkategori.

RfA blir aldri det samme som før. Grunnen er enkel: Fremover skal Reklame for Alvor og Design for Alvor arrangeres samtidig. Dermed er også styringsgruppen blitt større, med én juryleder for reklame: Tore Woll, McCann, og én for design: Dag Stian Solhaug, Bleed.

Resten av gruppen ser slik ut: Sjefen sjøl i Apeland Informasjon, Ole Christian Apeland skal stå for kommunikasjonen, Lars Kvam Kristoffersen fra MediaCom skal stå for mediebiten, mens Bente Kvam Kristoffersen fra DDB leder hele greia, assistert av prosjektleder Karianne Berg fra Kreativt Forum.

Spent på DfA Vi tok en prat med de to sistnevnte for å finne ut litt mer om neste års kampanje. Først og fremst er de spent på hvordan Design for Alvor vil bli mottatt i designmiljøene.
– Design for Alfor er en nysatsing, og hovedutfordringen blir å få designere og byråer til å melde sin interesse. Vi håper at bransjen ser viktigheten av å stille opp også når det er tøffe tider. Premisset for RfA og DfA er jo å gi noe tilbake, forteller de.

Som del av satsingen skal McCann lage annonser som skal tydeliggjøre hva RfA og DfA står for, myntet på både kreatører, byråer og potensielle mottakerorganisasjoner.

Egen elevkategori Et faktum: Ingen elev har noensinne vunnet RfA. Konkurransen introduserer derfor sin egen elevkategori.
– Fremover skal elevene hedres både under prisutdelingen, samt på Gullblyanten. Vi ville gi elevene mer likeverdige vilkår for å motivere dem.

Tilbakemeldingene fra årets RfA for Miljøagentene tyder på at kreatørene som var med opplevde det som befriende med en tematikk som ikke var dødsens alvorlig.
– Selv om det heter Reklame for Alvor, er det ikke nødvendigvis «alvor» som er stikkordet. Engasjement, derimot, det er essensielt. Utfordringen for styringsgruppen blir å forsøke å begrense oppgaven slik at det ikke stjeler uforholdsmessig mye tid fra de som har meldt seg frivillig. Vi må tydeliggjøre omfanget og kriteriene, og passe på at mottakerorganisasjonen ikke forlanger mer av byrået enn det som ligger i oppgaven. Da blir det jo slik at teamene helst ikke ønsker å vinne, noe som er motsatt av hensikten.

Søknadsfrist for tildeling av Reklame for Alvor og Design for Alvor er 18. mai 2009.

Styringsgruppe RFA og DFA:
Leder: Bente Kvam Kristoffersen, DDB
Prosjektleder: Karianne Berg, Kreativt Forum
Juryleder reklame: Tore Woll, McCann
Juryleder design: Dag Stian Solhaug, Bleed
Medier: Lars Kvam Kristoffersen, MediaCom
Kommunikasjon: Ole Christian Apeland, Apeland Informasjon

Les mer om kriteriene for å delta her:
http://www.kreativtforum.no/rfa

På bildet (f.v.): Ole Christian Apeland, Dag Stian Solhaug, Bente Kvam Kristoffersen, Tore Woll og Lars Kvam Kristoffersen.

Kommentarer

Sigurd Solberg

Tekstforfatter i LOS&CO

5 år, 5 måneder siden

Tore: det er han til høyre som tok lua di!