Mediemarkedet taper 2 milliarder kroner i 2009

I prognosen fra IRM for 2009 minsker mediemarkedet med drøyt 10 prosent, og de totale medieinvesteringene beregnes å bli på 16,6 milliarder kroner i løpet av året.

Avisene har ett tøft år foran seg. Totalt forventes kategorien miste 900 milioner kroner i 2009 og for første gangen på lenge omsette mindre enn 6 milliarder kroner. Det utgjør nesten halvparten av alle penger som forsvinner i 2009. Det er fremst trykte medier som har de største tapene, mens TV og internett klarer seg noe bedre.

Internett beregnes å tape 150 millioner kroner. Det er en nedgang på åtte prosent sammenlignet med 2008. Medieinvesteringene i TV beregnes å bli på tre milliarder kroner i løpet av året. Det er et tap på 5,5 prosent og betyr at mediet øker sin andel av de totale medieinvesteringene i 2009.

Alle medier har nedgang i 2009 sammenlignet med i 2008. Størst reduksjon får, foruten avisene, direktereklamen og ukepressen. Best klarer seg Innstikk, utendørs, Gratistaviser og Fagpresse som alle øker sin andel av den totale mediemarkedet i 2009.

Alt dette ifølge revidert prognose fra IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik.