Stjerner til RetailForum

En britisk innsiktsguru, en svensk hjerneforsker og ledende krefter innen norsk detaljhandelbransjen er blant foredragsholderne når Kreativt Forum inviterer til RetailForum.



14. mai samles detaljhandelbransjen og kommunikasjonsmiljøene i Norge til tidenes første RetailForum. Arrangementet har en seminardel og en prisutdeling, som hyller de beste kommunikasjonsjobbene i norsk retailbransje det siste året.

Med RetailForum ønsker Kreativt Forum å inspirere den norske retail- og kommunikasjonsbransjen. Hensikten er å skape en arena hvor det er mulig å bli kjent med noen av de beste miljøene og tenkerne i utlandet.
– Det gjøres mye bra i norsk detaljhandel, men det er viktig å heve blikket og lære av de beste, og ikke minst av hverandre. Vi mener RetailForum vil være en unik arena for dette, sier Hans Petter Stub, som sitter i fagjuryen for årets arrangement.

Haywood og Fexeus I år toppes fagprogrammet av Mat Haywood og Henrik Fexeus. Haywood er leder for innsiktsavdelingen i det internasjonalt anerkjente designbyrået Fitch, mens Fexeus er hjerneforsker og programleder i det svenske TV-programmet «Hjärnstorm».

Mat Haywood og hans kolleger i Fitch har besøkt mer enn 750 retailere over hele verden, også i Oslo. Haywood vil vise hvordan innsikt brukes til å identifisere og realisere muligheter.

Henrik Fexeus skal snakke om forbrukerens forhold til butikker, kjeder og produkter. Hans programmer på SVT2 har vist hvordan forbrukere opptrer og blir påvirket av pakningsdesign, navn, farger, lukt og lignende.
– Både Haywood og Fexeus har annerledes og høyst relevante perspektiv for alle som er opptatt av butikk. De har også interessante meninger om det som gjøres i møtet mellom butikk og forbruker her i Norge, sier Stub.

Variert program Årets RetailForum ledes av samfunnsviter, forsker og spaltist Erling Dokk Holm. I tillegg til de internasjonale gjestene gir også programmet et innblikk i Coop Norges arbeid med høykvalitets EMVer (egne merkevarer), Nespressos etablering av det eksklusive, internasjonale kaffekonseptet i Norge, samt betraktninger fra REMA 1000 om sammensmeltingen av REMAs og Lidls bedriftskultur etter oppkjøpet av sistnevnte.

Se hele programmet her.

Påmelding til Retailprisen finner du her.