Alle er reklametapere

Ingen av de store reklamekanalene har grunn til å skjemmes over reklame-fallet. Alle går tilbake, men noen mer enn andre.



Nedturen i reklamemarkedet er fortsatt stor. Men ikke så stor som den var på starten av året. Fallet i reklamemarkedet, om en legger de ferske tallene fra mediebyråene til grunn, viser at markedet for merkevarereklame har et fall på 10,5 prosent etter tre måneder i år.

Ser en på tallene for de enkelte kanalene er det også dyster lesning. Alle kanalene går tilbake, og den kanalen med størst prosentvis tilbakegang er kino som raser med hele 37,5 prosent. I kroner og øre er det imidlertid ikke mer enn snaue åtte millioner kroner.

For den store taperen er og blir dagspresse med en tilbakegang på hele 18 prosent. I rene penger utgjør det hele 100 millioner kroner alene for avis på tre måneder i år. Situasjonen for den trykte avisene er derfor ikke veldig mye lysere enn det den var etter to måneder.

Den mediekanalen som ser ut til å ri av stormen best, er TV. Tilbakegangen her var på 2,5 prosent etter tre måneder, og det betyr at store kanaler som TV 2, TVNorge og TV3 kun har «mistet» 15 millioner kroner. En annen digital kanal er internett og internett holder følge med TV med en tilbakegang på fem prosent. Både tv og internett utvikler seg dermed bedre enn totalmarkedet, viser de siste tallene til MIO.

Det trykte ord sliter. Men det er ikke bare dagspresse som sliter på papir. Både ukepresse (-23,1 prosent) og fagpresse (-21,0 prosen) får juling fra de norske annonsørene. Slår en disse tre kanalene sammen har trykte, redaksjonelle utgivelser mistet 126 millioner kroner ut av en samlet nedgang på rundt 200 millioner kroner. Aviser og magasiner står dermed for 63 prosent av nedgangen i reklamemarkedet.

Også direktereklame merker det på MIOs siste reklamestatistikk, som er et uttrykk for den netto utfakturet omsetningen. DM faller etter tre måneder i år med 10,8 prosent.

Eneste kanalen som vokser er «Andre medier» som øker med 38,9 prosent.



Artikkelen er også publisert hos Kampanje.
Foto: TheTruthAbout, publisert under en CC-lisens.