Mediale ungløver til Cannes

Capa Kinoreklame sender to personer for å delta i mediekategorien i årets Young Lions i Cannes. Kategoriene print, cyber og film blir i år arrangert uten norske deltakere.

De to som reiser til rivieraen i sommer er medie- og kommuniksasjonsrådgiver Nina Christensen og mediaplanlegger Simen Kjær. Duoen ble valgt ut etter et samarbeidsprosjekt mellom Capa og mediebyrået Carat.
– Vi synes jeg det er spennende å kombinere kreativitet og tradisjonelt mediekjøp. I år har vi et pilotprosjekt med Carat, og valget skyldes at Aegis-gruppen satser mye på nettopp kreativitet og mediekjøp, sier markedssjef Espen Strand Henriksen.

En kort og broket historikk. Den ene betingelsen for å delta i konkurransen er at man ikke er over 28 år, det vil si at man er født før 27. juni 1980. Norge har tidligere hevdet seg med gull i 1995, sølv i 2000 og sølv i 2006. I løpet av de siste årene har Young Lions-konkurransen skiftet navn (fra Young Creatives) og vokst fra to til fire kategorier; print, cyber, film og media. Tidligere var praksis for utvelgelse å sende teamet som vant i elevklassen i Gullblyanten, en praksis som høstet kritikk for å svekke Norges status i konkurransen.

De to siste årene er det kinodistributøren Capa som har overtatt ansvaret med å sende kreative norske team nedover. Det har heller ikke foregått uten forvirring og kritikk, da de som egentlig skulle delta i print-kategorien i fjor, McCann-teamet Lars-Kristian Harveg og Jonas Grønnern, ved en feiltakelse havnet i medie-kategorien. Men også i 2006, da KF fremdeles hadde delansvaret sammen med Capa, skjedde det en misforståelse som gjorde at det norske print-teamet havnet i Cyber-kategorien.

Økonomien bestemmer. At Norge kun deltar i mediekategorien i år, skyldes dårlig økonomi, ifølge Ann-Jeanette Rustad, markedskoordinator i Capa.
– Det er 20 land som får anledning til å sende team til festivalen. For å bli med i utvelgelsen så må hvert enkelt land legge inn en søknad, men det er ikke gitt at man får plassene som det søkes på. I år fikk Capa innvilget to kategorier, Media og Film. Da vi skulle sette sammen teamene ble det tatt en avgjørelse om å likevel bare sende ned ett team på grunn av tid, ressurser og kostnader relatert til hver enkelt kategori.

Capa forsøkte å knytte til seg samarbeidspartnere i filmkategorien, men lyktes ikke på grunn av økonomiske årsaker, forklarer Rustad.
– Det er en avgjørelse som først og fremst er tatt på bakgrunn av finanstidene vi befinner oss i, sier hun.

Roger Hatchuel-skolen. Capa samarbeider også med Campus Kristiania om å sende to studenter til Roger Hatchuel Academy, der de skal inspireres av anerkjente internasjonale ledere som Bob Isherwood, David Droga, Nick Law og Jim Stengal. Det er Kristine Dalene og Thomas Johansen som ble valgt ut, etter en konkurranse.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.