WPP kutter 7.200 jobber

Holdingselskapet WPP kutter til sammen 7.200 stillinger i år, som resultat av at nedgangstidene tvinger annonsørene til å redusere reklame- og markedsbudsjettene.

Omtrent halvparten av de 7.200 har allerede måttet gå fra selskapet, og resten er ventet å gå innen slutten av året. Opplysningene kommer fra The Guardian, som henviser til kilder nær selskapet.

WPPs mål er å redusere selskapets globale arbeidsstokk med seks prosent, enten gjennom sluttpakker eller ved naturlig avgang. Selskapets handlinger illusterer den tøffe situasjonen som påvirker en rekke bransjer rundt i verden, noe som fører til stadig økende arbeidsledighet.

Ifølge Morgan Stanley blir nedgangstidene langt mer utfordrende enn i 2001 og 1991. Ifølge meglerkjempen er situasjonen nitrist:
– Et synkronisert fall i etterspørselen er synlig over aller bransjer og regioner, anført av markedsføringslokomotiver som bilbransjen, finans, legemidler og teknologi.

WPP regner med et omsetningsfall på fem prosent i år, som er det dobbelte av hva toppsjef Sir Martin Sorrell anslo for to måneder siden, melder The Guardian.