Publicis kjøper Razorfish

Microsofts digitale inhousebyrå får ny eier.

Publicis Groupe SA, som blant annet eier Saatchi & Saatchi, kjøper Microsoft-eide Razorfish for 530 millioner dollar (drøyt 3,2 milliarder kroner) i kontanter og aksjer.

Razorfish var på nittitallet et av de mest kjente internettkonsulentselskapene, og de fikk endog egen avdeling i Norge da selskapet i 1998 gikk sammen med nettportalen Spray, som opererte i Sverige, Norge, Finland og Tyskland.

I 2007 ble selskapet kjøpt opp av Microsoft, og byrået er i dag ansvarlig for Microsofts digitale strategi. Selskapet skal fortsette å operere under eget navn, og vil forbli Microsofts hovedbyrå for internettannonsering og markedsføring, ifølge Bloomberg.

Ved å kjøpe Razorfish utvider Publicis satsingen på digital annonsering samtidig som etterspørselen etter tradisjonelle print- og TV-kampanjer blir mindre. Det Paris-situerte selskapet sa i forrige måned at inntektene i de to første kvartalene hadde falt på grunn av dårlig annonsesalg og ikke minst konkursen til storkunden General Motors Corp.