Heydays og McCann til topps

McCann vant Reklame for Alvor (RfA) for Stine Sofies Stiftelse mens Heydays vant den første utgaven av Design for Alvor (DfA) for Norsk Folkehjelp.

6716 23c9f original
6717 7410c original
6718 41631 original
6719 a70b4 original
6720 31645 original
6721 e4033 original
6722 7fd0a original
6723 8b506 original
6724 801a5 original
6725 a1d12 original
6726 9d919 original

Over 70 mennesker møtte opp under prisutdelingen der justisminister Knut Storberget og sjef for Norsk Folkehjelp Petter Eide stilte opp for å kaste glans over vinnerne. Det kom inn 75 jobber totalt i Designkategorien og 40 til reklame.

Årets mottakerorganisasjon er Stine Sofies Stiftelse, en organisasjon som markerer de ti årene som har gått siden Baneheia-drapene. Organisasjonen jobber for en barndom uten vold, noe som skapte sterkt engasjement i byråene. Det var dessverre for lavt nivå til at juryen valgte å premiere noen av de innsendte jobbene i studentkategorien, men nivået var desto høyere i byråkategorien.

Vinneren hadde ifølge juryen den beste ideen, uavhengig av format, media eller kanalvalg.
– Jobben gir et tydelig bilde på hvorfor det er viktig å si ifra, utover fakta rundt de 100.000 barna som blir mishandlet hvert år. Den senker terskelen for å plukke opp røret og gi sin bit av puslespillet. Man blir ikke skremt til å si ifra ved hjelp av grusomme fakta, men den fjerner barrierene folk har og gjør dette på en grundig, original og kreativ måte.

1. plass. McCann, «For barnas beste, må man tørre å tenke det verste». Team: Pål Høyer Andreassen, Magnus Høgberg Hansen og Kjetil Eggum.

2. plass.Try Reklamebyrå, «Tilbake til fortiden». Øystein Halvorsen, Karin Lund, Monika Augustsson, Kristin Berge Jahr.

3. plass .Schjærven reklamebyrå, «Alle har verneplikt». Team: Øyvind Eide, Espen Skrolsvik, Jens Irvung, Hege Moshovd, Mats Korneliussen, Tonje Frøseth og Marius Damsleth.

Magnus Høgberg Hansen var tydelig overrasket og glad for seieren.
– Vi vet det blir mye sene kvelder og mat fra Spice, men vi gleder oss veldig til å jobbe videre på noe vi anser som en veldig viktig sak.

Teamet har brukt mange kveldstimer av fritidskontoen for å levere forslaget.
– Jeg vil berømme briefen for at vi turte å begynne i den andre enden. Hadde vi hatt fokus på tidligere vinnerbidrag hadde vi ikke levert dette, sier Høgberg Hansen.

Ideen har en seks minutter lang forklaringsfilm som ligger til slutt i mediaspilleren.

Tore Woll, årets juryleder i RfA synes dette er en helt spesiell Reklame for Alvor.
– Det har vært en enestående mulighet for Stine Sofies Stiftelse å inspirere bransjen i en av de viktigste samfunnssakene vi har i Norge. Det har vært meningsfylt for bransjen og bruke kreativiteten til å flytte tunge lass ved hjelp av store ideer som rører, utfordrer og forandrer. Viktigst av alt, var å premiere den jobben som evner å redde et barn fra mishandling, som klarer å involvere folk nok til at de ringer neste gang de ser noe som gir en dårlig magefølelse, fremfor at de lar vær. Ikke en helt liten oppgave med andre ord.

Juryen mener topp to skiller seg spesielt ut ved at de ikke bare leverer fakta, men evner å involvere med en fantastisk idé.



Resultater fra DfA studentklassen. Juryen mener studentenes vinnerarbeid i DfA viser vilje til å utfordre grenser og tenke nytt innenfor en tradisjonell kategori.
– Symbolet satt i system de viser en klar tanke bak innsendelsen. Vinnerarbeidet skilte seg klart ut ved å tenke annerledes. Utførelsen av symbolet er moderne og utradisjonelt. Satt sammen med helhetlige organske former blir dette sterkt. Gjennomtenkt løsning som langt på vei kunne vært realisert for Norsk Folkehjelp. Gratulerer!

1. plass. Studio 3 (Katinka Sundhagen, Camilla M. Lykaas, Jon Koslung og Tore Teksle)

2. plass. Norges Kreative Fagskole (Annette Pedersen, Eduardo Beer-Svendsen, Elisabeth Mikalsen, Rudolf Salvesen og Sigbjørn Sørensen)

3. plass. Norges Kreative Fagskole Oslo
(Alexandra Engelhardt, Iselin Arnesen og Kathrine Hansen)

Design for Alvor byråkategori. Til å være første året DfA arrangeres er juryen fornøyd med antall besvarelser og at byråarbeidene holdt et jevnt nivå.

Vinnerdesignet blir utgangspunktet til den nye profilen til Norsk Folkehjelp med lansering januar 2010, og juryen sier følgende om designet:
– Vinnerarbeidet i denne kategorien viser tydelig synergien mellom logo og identitet. Med små og effektive grep har vinnerne klart å lage en moderne og stilren identitet. Løsningen er modig og har stort potensiale. Løsningen ivaretar den viktigste verdien til Norsk Folkehjelp: Solidaritet i praksis. Løsningen har dybde og dynamikk. Fine tanker rundt profilannonser, her er det mange muligheter!

1. plass. Heydays (Mathias Haddal Hovet)
2. plass. Tangram Design (Thomas Ramberg)
3. plass. Studio 3 (Mari Grafsrønningen, Cecilie Leiseth og Helene Havro)

Seieren kom svært overraskende på de fem grafiske designerne i forholdsvis nye Heydays.
– Vi satset på tredjeplassen, så dette kom uventet. Vi har jobbet med Norges Pensjonistforbund, men Norsk Folkehjelp vil bli vår største kunde så langt.

Alle guttene i Heydays gikk ut fra Studio 3 ved Westerdals Communication i fjor og startet eget byrå, og syntes selvsagt det var gøy at studenter ved deres gamle studiested også gjorde det bra i konkurransen.

Foto: Petter Nyquist

f862fbb9-4549-45bf-bd8a-2ce99c4a9199.pps

cd880be3-f836-4546-a87e-deb64dcdb872.ppt