Valgte reklamebyrå framfor plateselskap

Reklameyrået Neolab ble valgt som partner for utgivelsen da Pogo Pops var rede for comeback.

6825 879b8 original

Pogo Pops er for mange synonymt med den melodiøse, Beatles-klingende popen som var kjennetegn for den såkalte Bergensscenens på store deler av 90-tallet. Etter ti år har Pogo Pops nylig platereturnert med «Where the Action Is». Og én ting er veldig annerledes: Pogo Pops bruker nemlig ikke et plateselskap denne gangen.

– For å tjene penger på en CD-utgivelse i dag må man selge fryktelig mye. Og dette samtidig som det selges mindre og mindre CD'er i butikk. Vi ønsket derfor å se på alternative måte å nå ut til folk med musikken vår, sier Viggo Krüger i Pogo Pops.

Gratis eller ekstrastæsj. Neolab presenterte en modell hvor bandet selv står som utgiver. Konseptet er enkelt: Musikken kan lastes ned helt gratis fra bandets egen nettside, men om man betaler litt så får man mer musikk med på kjøpet.
– Det er en fryktelig lang og uøkonomisk vei fra artist til forbruker ved en tradisjonell CD-utgivelse, sier kreativ leder i Neolab, Kenneth Rasmus Greve.

– Derfor laget vi modellen som gjør at fansen kan velge akkurat hvor mye de vil betale, direkte til artisten. Radiohead har gjort lignende før, men med Pogo Pops-modellen belønnes de betalende med et bonusalbum.

En av tre betalte. Resultatene fra første uken er interessante: En tredjedel valgte å betale, til tross for gratisalternativet. Og de som betalte svei av over 100 kroner i gjennomsnitt.

– Til sammenligning vil en artist motta circa 10 kroner for en solg CD over disk. Men her det også flere positive effekter. Vi ser at mange yngre musikkinteresserte har lastet ned gratis, for deretter å skrive om det i positive ordlag på Facebook og Twitter. Her når Pogo Pops et helt nytt publikum som ikke ville tatt i musikken ellers. Og et publikum de da kansje ser igjen på neste konsert, sier Greve.

«Where the Action is» kan fortsatt lastes ned gratis på pogopops.com.