Pr-bransjen får kald reklameskulder

Haakon Dahl i Kitchen fristes ikke av tanken på å gå sammen med pr-bransjen i en stor bransjeforening. De skaper distanse til oss som reklamebransje, sier Dahl.

10996 2a220 original

– En må stille seg noen spørsmål om hva slags forening man skal ha. En forening skal tale medlemmenes sak, og på bakgrunn av hva som har skjedd den siste tiden klarer jeg ikke se at vi har så mye til felles med pr-bransjen og at vi deler de samme utfordringene. Der vi jobbeer for å synliggjøre verdien av kreativ, betalt kommunikasjon, driver pr-bransjen med noe helt annet. De driver med såkalt strategisk, «ubetalt» kommunikasjon hvor blant annet lobbying og døråpning står sentralt. I utgangspunktet har de ikke de samme utfordringene som reklamebransjen og det mener jeg må være en forutsetning for at man skal ha samme bransjeforening, sier daglig leder i Kitchen Reklamebyrå, Haakon Dahl, til Kampanje.

Diskusjonen om en samling av landets bransjeforeninger ruller videre, og Haakon Dahl har erfaring med sammensmeltinger av foreninger. Han var i sin tid styreformann i Reklamebyråforeningen da foreningen slo seg sammen med Kreativt Forum i 2002. Det er med andre ord ikke første gang to foreninger slår seg sammen i Kommunikasjons-Norge.

Men nå er Dahl langt mindre positiv. Det er særlig pr-bransjen Dahl ikke vil hoppe til køys med.

– Krangler på spalteplass. Dahl mener medieoppslag og utspill fra personer i pr-miljøet den siste tiden viser at denne delen av kommunikasjonsbransjen bruker tiden på helt andre ting enn hva man er opptatt av i reklamebyråene.
– Det er en bransje som velger å krangle på spalteplass om en nyansatt skal ta betalt 800 eller 3.500 kroner i timen, og det bidrar til å skape distanse til oss i reklamebransjen. Der pr-bransjen tidligere er blitt oppfattet som tilbaketrukne, kloke og stragiske så fremstår de i dag som en bransje som dyrker spissformuleringer og konflikter til å fremme eget ego. Det er en bransjeforening Kitchen er svært lite fristet til å være med i, sier Dahl.

Så du er ikke udelt positiv til forslaget?

– Det er forsiktig sagt, sier Dahl.

– Gått på en omdømmesmekk. – Hvorfor tror du det er fra akkurat pr-bransjen dette utspillet nå kommer fra?
– Fordi det er den delen av bransjen som har gått på en omdømmesmekk. I alle år har de holdt en distanse til spesielt oss i reklamebransjen, men nå har de tydeligvis et behov for å strekke ut en hånd til tilstøtende bransjer, sier reklametoppen.

Oppgjennom årene har det vært flere foreningsfusjoner og utspill om sådanne i den norske kommunikasjonsbransjen. Sommeren 2008 kom det et utspill fra Annonsørforeningen om å knytte reklamekjøperne tettere, sammen noe som medførte at flere mediebyråer takket for seg i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO). I tillegg til den store reklamefusjonen som samlet byrålederne og konsulentene med kreatørene i 2002, har også Designbyråforeningen funnet veien til Kreativt Forum for ikke lenge siden.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.