Over kneika

Inntektene til reklameholdingselskapet Publicis Groupe steg med 3.1 prosent i første kvartal. Det er bedre enn våre mest optimistiske anslag, sier administrerende direktør Maurice Levy.

Det Paris-situerte selskapet er et av de fire store globale reklamebaserte holdingselskapene (de tre andre er Omnicom, Interpublic og WPP). Tidligere i uken ble det kjent at både Omnicom og Havas (på sjetteplass på listen av globale reklameholdingsselskaper) leverte tall over forventning sett i forhold til samme kvartal for ett år siden, en mulig indikasjon på at bedringen for reklamebransjen har begynt for alvor.

Publicis opplevde vekst både i Nord-Amerika (5 prosent), Asia/Stillehavsområdet (nær 7 prosent) og Sør-Amerika (10 prosent). Omsetningen gikk imidlertid ned i Europa, med 1,5 prosent.

Det er ikke uventet på det digitale området veksten har vært kraftigst, med 15 prosent. Digitale aktiviteter utgjør nå 30 prosent av selskapets inntekter (Razorfish og Digitas er blant Publicis' selskaper).