Norsk «doodle» vant

Norske Hilde Lorentzen (20) stakk av med seieren i Googles nordiske logokonkurranse, Doodle 4 Google.

8941 2089c original

Av de drøyt 10.000 innsendte bidragene er det Hilde Lorentzen som får prege Googles søkesider en hel dag med sin redesignede logo. Med tematikken «Jeg elsker … » utfordret Google denne sommeren barn og unge i hele Norden til å tegne sin versjon av Google-logoen. Konkurransen skapte stort engasjement i alle land, og blant mer enn 10.000 logoforslag ble 20 bidrag plukket ut til finalen. Over 30.000 brukere har avgitt sin stemme, som endte med seier for norske Hilde Lorentzen og hennes «grønne» logo.

Logo for en dag. 15. september vil Googles søkesider i alle nordiske land preges av vinnerlogoen. Google er kjent for å redesigne sin logo i forbindelse med feiringen av ulike høydepunkter og personligheter, og har et eget team som jobber med dette på heltid. Totalt 300 amerikanske og 700 internasjonale doodles har blitt utviklet og presentert siden 1998.

– Det er utrolig gøy at så mange likte mitt logoforslag og stemte meg frem som vinner. Dette gir helt klart inspirasjon for kreativiteten. Jeg kan nesten ikke vente med å se logoen på Google sine hjemmesider, sier Hilde Lorentzen.

– Doodle 4 Google er et spennende og involverende konsept, og handler i all hovedsak om lek, moro og kreativitet. Konkurransen har fått enormt god respons både i Norden og internasjonalt, og det er selvfølgelig ekstra morsomt for oss med en norsk vinner. Vinnerlogoen er absolutt i tråd med Googles verdier knyttet til miljø og grønne initiativer, sier Jan Grønbech i Google Norge.

Les mer om Doodle 4 Google-prosjektet her.

Se finalebidragene her.