Et knallår for Try/Apt

Try/Apt vant syv av de 13 gull-statuettene som ble delt ut på Gullblyanten 2011 på Plaza fredag kveld. I tillegg vant de syv sølv, tre bronse og fem diplomer, og sletter med det alle tidligere prisrekorder i Gullblyanten-sammenheng.

6585 8f32b original
6586 602d4 original
6587 81eea original
6588 68e84 original
6589 5053e original
6590 f1ad6 original
6591 819e8 original
6592 7f563 original
6593 f41f8 original
6594 84a22 original
6595 993db original
6596 a9ae6 original
6597 9733d original
6598 6412e original
6599 cef7e original
6600 62e93 original
6601 53702 original
6602 f71e3 original

Try/Apt – titulert slik siden reklamebyrået Try og den digitale siamesiske tvillingen Apt har sendt inn alt under felles flagg i årets Gullblyanten – dominerte på scenen da Kreativt Forum arrangerte sin årlige prisutdeling og fest for kreativitetsbransjen. Det var nær 800 feststemte mennesker til stede på Radisson Blu Plaza i Oslo, det hele ledet på kyndig og humørfullt vis av brødre- og radarparet Steinar og Tore Sagen.

DNB-dominans. Til sammenlikning vant byrået i fjor fire gull, et sølv, fem bronse og fire finalistbevis. Ikke overraskende var det DnB NOR og DNB, med arbeider fra både før og etter navn- og profiloppdateringen, som var kunden på flest av de mest høythengende prisene også i år: Try/Apt vant gull i Håndverk for DNBs film «Finally married» med George Clooney. Samme film vant også gull i kategori for Finans. DNB vant også gull i Omdømme og sølv i Finans for «Sølvguttene synger julelønnen inn», der alt fra innvalgsmenyen til «Disponibelt beløp» på kontofonen ble sunget av guttekoret. DnB NOR vant på sin side gull i Profil for kampanjen «Bank fra A til Å» og gull i Finans og bronse i Håndverk for ordboken «Skikk&Bank».

Try/Apt vant også et gull og et diplom i Kjøretøy og sølv i Håndverk for den internasjonalt bejublede «BlueMotion Roulette»-kampanjen for Volkswagen, samt gull i Samfunn-kategorien for iPhone-appen «Hormonsjekk» for Forbrukerrådet. De vant også sølv og bronse for Macks Ølbryggeri i henholdsvis Drikkevarer og Profil, sølv for Tine regional melk i Drikkevarer og sølv i Kommersielle tjenester for «Mannen som levde i en film» for Canal Digitals filmutleie Go. Byrået vant også priser på vegne av Finn.no, Solo og Tine Norvegia.

Sammen med Snøhetta Design og Anti vant DNB også gullet i kategori for Håndverk Design, for selskapets nye visuelle identitet. Anti vant i tillegg diplomer for Anti Sweden Jeans og Tag Heuer i henholdsvis Mote og Håndverk.

Designklassiker fram i lyset
. Også Dist Creative hadde en jubelkveld fredag kveld, med to gull og den mest høythengende prisen av alle, Grand Prix til «Brain Design», revitaliseringen av den 30 år gamle designikon-stolen Variable Balans fra Variér. Jobben tok gull i kategoriene Husholdning og Profil. Dist vant også to bronse: I Snacks og desserter for Popsy/Cloetta, og i Publikasjoner og media, der byrået for å promotere filmen «Få meg på, for faen» laget en gratis og hemmelig sextelefon for ungdom.

Bank og samfunnsengasjement
. Bank- og finanssektoren har blitt en spennende reklamekategori. Kitchen oppnådde gull i kategori for Omdømme med sin annonsekampanje for Sparebank 1, der byrået skapte engasjement ved å bruke dobbeltsider i riksaviser for å blåse opp små, lokale nyheter av typen du finner på oppslagstavla i matbutikken. Sparebank 1 og Kitchen vant også sølv i Finans og et diplom i Håndverk med profilfilmen «Lady in Black». Byrået vant også bronse i profil for Norwegian, samt diplomer for Vossafår, Fretex, VIC og 1888.

Flyktet fra regnet
. Det trehodede trollet McCann/MediaFront/SDG vant gull i kategori for Reise, transport og turisme på vegne av Widerøe med kampanjen «En sommer uten regn», der byrået tok utgangspunkt i den dårlige sommeren og sendte to kamerater ut på kryss og tvers av Norge i tre uker i et forsøk på å unnslippe regnet. Byrået vant også diplom for samme kunde med nettkampanjen «Hvor fort skriver du wf.no?». De vant også bronse i Snacks og desserter for Maarud Micropop, bronse i Håndverk Design for design og logo på Maarud Gaardspotetgull, samt diplomer med jobber gjort for Snøfrisk, TV 2 Sumo og Tine Iskaffe.

Nyttårskanonen. Dinamo forsvarte sin posisjon i kategori for Samfunn med å vinne gull med jobben «Nyttårskanonen» på vegne av Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap. Oppgaven var å få unge menn til å bruke beskyttelsesbriller under fyrverkerioppskytingen Nyttårsaften. Løsningen gikk ut på at man fra en Facebook-side kunne skyte klementiner, pepperkakepynt, juletre, gløgg, riskrem og julesild midt i fleisen på guttene fra Radioresepsjonen. Dinamo vant også bronse i både Design og Håndverk Design for «Jubelkalenderen» for VisitDenmark.

Lille Ernö fortsettere å puste de store i nakken, og i år kunne de feire kvelden med et sølv i Samfunn for sin omdømmekampanje for Forsvaret, i tillegg til bronse for samme kampanje i Omdømme-kategorien og diplomer vunnet på vegne av Red Bull og TV-aksjonen 2011 i henholdsvis Underholdning og fritid og Håndverk.

Andre høydepunkter:

• Digitalbyrået Jimmy Royal vant sølv i bedriftstjenester for mobil-appen Fribi, et interaktivt byttetorg som har fått mye omtale i mediene, også utenfor landets grenser.

• I høst arrangerte fotograf Pål Laukli og designer Gary Swindell en omfattende utstilling og konsert på Vulkan i anledning Maya Viks solodebut «Château Faux-Coupe». Utstillingen ble gjort på vegne av Conan AudioVisual Equipment og premiert med sølv i kategori for Håndverk.

• Racecar ble premiert med sølv i Håndverk Design for kortfilmen «Kiss», laget av Joseph Hodgson og Franck Aubry.

• Rayon fikk bronse i Håndverk Design for identiteten til festivalen «Påske + Pasjon» på vegne av Kirkelig Fellesråd i Oslo, Oslo Bispedømmeråd, og Domkirkeakademiet.

• Los&Co vant bronse i Drikkevarer for «Litago Rodeo Live» for Tine, der de sente ut en spesialkonstruert, iPhone-styrt mekanisk rodeookse ut på høyskole- og universitetsturne. Byrået vant også diplom i Håndverk på vegne av AF Gruppen.

• Fasett vant bronse i Kommersielle tjenester for lanseringen av Stavanger lufthavns Airport-app.

• DDB Oslo vant to diplomer, begge i kategori for Reise, transport og turisme, på vegne av SAS.

• Concept Communication vant diplom i Reise, transport og turisme for lanseringen av Scandic Vulcan.

• Alle Gutta vant diplom i Matvarer for profilfilmen «Næring til drømmene» laget for Bendit og Bama.

• Bates vant et diplom i kategori for Kjøretøy for en annonse laget for Harald A. Møller/Audi A6.

• Strømme Throndsen Design vant diplom i Håndverk Design for pakningsdesignet for stykket kjøtt til Jens Eide Slakteri.

• Motion Blur vant diplom i Håndverk Design for sine animerte vignetter på vegne av Flyktningehjelpen.

Se alle jobbene i Gullblyanten 2011 her.


Fra mandag vil jobbene på gullblyanten.no være fordelt etter prisvalør.

Alle foto: Tor Lie