Tegnet tre actionfilmer på rappen

Storyboard-artisten Raymond Johansen tegnet tre reklamefilmer på rappen i et intenst sensommer-samarbeid med «Casino Royal»-regissør Martin Campbell.

9568 84e5d original
9569 d6fec original
9570 2f85e original
9571 a66d9 original
9572 c2e11 original
9573 88893 original

Den New Zealand-fødte veteranregissøren Martin Campbell har James Bond-filmene «Goldeneye» (1995) og «Casino Royale» (2006) på samvittigheten, i tillegg til «The Mask of Zorro» (1998) og en hel haug med TV-programmer og reklamefilmer, inkludert to episoder av den klassiske Jersey-detektiven «Bergerac», som norske TV-seere over en viss alder ganske sikkert husker.

I sommer reiste Campbell rundt på locations i Europa for å gjøre tre forskjellige reklameprosjekter. Og på alle tre brukte han den norske storyboard-artisten Raymond Johansen.

– De som satte meg i kontakt med Martin Campbell og teamet hans var lille norske Loopfilm. Campbell skulle regissere en reklamefilm for Sharp i Norge. De skulle bruke norske omgivelser i filmen sin og det var derfor praktisk å bruke en norsk storyboardtegner, forteller Johansen.

Regissøren var så fornøyd med både kvaliteten og ikke minst tempoet i Johansens arbeid at han ble invitert på et nytt oppdrag i Ukrania to uker senere.



– I Ukrainia arbeidet vi for Saatchi & Saatchi New York. Reklamefilmen som Martin regisserte for dem var en tre og en halv minutter lang actionfilm for en ny modell fra datamaskinprodusenten Lenovo. Det var som en scene hentet fra en James Bond-film. Og det var vel kanskje derfor Martin var leid inn til jobben, forteller Johansen.

Tegner en mal. En av dagene var han på location og satt tegnende i en bil i fem timer. I tillegg løp han rundt med et digitalt kamera og tok referansebilder.

– Det går ofte mye tid med til å lage en egen dreiebok og å studere location for å se hva som er mulig komposisjonsmessig. Storyboardene jeg lager er såkalte «shootingboards». Dette betyr at de skal kunne brukes som maler å filme etter. Hvis jeg tegner noe som ikke er mulig å gjenskape på lerretet, så er det ubrukelig. Og jeg tror det var en viktig faktor for Martin at storyboardene mine var filmatiske, vi hadde god arbeidskjemi.

– Den ene dagen storyboardet jeg i tillegg en tredje reklamefilm for en ny bilmodell fra Ford. Så det ble syv travle dager, avslutter Johansen.

Sharp-filmen kan du se her. Ford-filmen ser du her. Lenovo-filmen finner du i mediespilleren eller her.