Revansj for SMFB

Shnel & Melnychuck & Forsman & Bodenfors innkasserte hele fem gull og Grand Prix da Gullblyanten 2012 ble avviklet fredag kveld på Radisson Blue Plaza i Oslo. Nærmere 800 bransjefolk var samlet rundt den årlige feiringen av det beste innen norske reklame og design.

Fredag kveld ble det utdelt noe færre medaljer enn det som er gjennomsnittlig i Gullblyanten-sammenheng. Dette skyldes ikke labert nivå, men snarere det motsatte, ifølge juryoberst Egil Alv Andreassen, til daglig kreativ leder i byrået Fasett.

– Det viser seg at jobbene som har vunnet i Gullblyanten de siste årene, også markerer seg i resten av verden. Det gjør at det er langt opp og særdeles trangt i toppen av den norske reklame- og designbransjen for tiden, og jobben med å plukke ut, samle og premiere det som er både best tenkt og best utført i siste år er en jobb som følgelig krever at juryene er skjerpet og setter listen høyt, sier Andreassen til kreativtforum.no.

Tilbake etter to års pause

Det er ikke første gang SMFB har gjort det sterkt i Gullblyanten. Byrået var nest øverst på pallen forrige gang de deltok, i Gullblyanten 2009, den gang hakk i hæl etter Try/Apt, som på sin side har vært helt suverene de siste årene, med fjorårets syv gull (av totalt 13) som foreløpig topp. Men i år var det altså SMFBs tur til å triumfere på Plaza i Oslo, der radarparet fra NRKs «Karl Johan»-suksess, Erik Solbakken og Hasse Hope, ledet showet. 

Møbler og mote

Den mest høythengende av kveldens priser, Grand Prix gikk til SMFBs globale online-kampanje for Diesel-skoen YUK, «The pre-internet shoe», der Diesel oppfordrer folk til å gå offline, slutte å poste i sosiale medier og gå «back to basic». 

Byrået vant også et gull for samme jobb i kategori for Mote, samt gull for skoprodusenten Geox’ skonyhet Amphibiox i kategori for Håndverk, en jobb de også fikk bronse for i motekategorien.

Ellers var IKEA den store prismagneten for byrået. SMFB vant gull i Profil for de samlede aktivitene de har gjort for møbelvarehuset, «IKEA – Varehuset ut til folket». Samme kunde fikk også hele to gull i kategori for Butikker, restauranter og kjeder, først til sysettet «IKEA Beröra», laget i forbindelse med lanseringen av IKEA-katalogen som app til smarttelefoner og nettbrett, dernest til flyttekampanjen de laget i forbindelse med åpningen av IKEA Åsane i Bergen.

Byrået vant for øvrig et sølv, fem bronse og fire diplomer, på vegne av både tidligere nevnte annonsører samt Tele2 og LOfavør.

Norske halehelter

En annen tungt premiert kampanje var Kitchens halehelt-avstemning for flyselskapet Norwegian, «Local heroes of Norway: Flyhalevalgkampen», som gikk ut på å stemme fram norske helter til å pryde haleroret på Norwegian-fly. Kampanjen vant to gull, både i kategori for Omdømme og i Reise, transport og turisme, samt et diplom i Håndverk. Kitchen vant også et diplom for Unibet.

Melkerampa

Scandinavian Design Group og Inne design vant i likhet med Kitchen to gull i Gullblyanten 2013, begge for samme jobb, men i forskjellige katagorier: «Melkerampa» er Tines levende butikkonsept i Mathallen på Vulkan, der SDG har bygget det kreative grepet rundt konseptet «Hjemme hos Tine». Jobben vant både gull i kategori for Design – Identitet og i Design – Omgivelse.

Peer Gynt mandag morgen

Try/Apt tok sitt eneste gull i Gullblyanten 2012 for «Lærerstuntet» på vegne av Kunnskapsdepartementet, som tronet øverst i kategori for Samfunn. Stuntet var laget for å illustrere at en god lærer ikke bare er kunnskapsrik, men også full av formidlingsglede. Sammen med lærer Harald Ødegaard, skuespillerne Agnes Kittelsen og Anders Baasmo Christiansen lagde byrået en norsktime utenom det vanlige for en intetanende 8. klasse på Engebråten ungdomsskole  i Oslo en tidlig mandag morgen.

Try/Apt vant for øvrig fire sølv, tre bronse og hele seks diplomer på vegne av kunder som Kunnskapsdepartementet, Volkswagen, DNB, Tine, Norsk Tipping, Canal Digital, Trygg Trafikk, Nidar og Amnesty.

Bestefars trylleformel

Gull innen kategori for Reise, sport og turisme gikk til en bejublet reklamefilm, nemlig Widerøes «Granpa’s Magic Trick», regissert av Marius Holst. Filmen ble lansert som den første i et nytt kreativt konsept signert McCann: «Hele Norge. Hele tiden». Byrået vant også sølv, to bronse og to diplomer for samme kunde, i tillegg til et bronse og et diplom på vegne av Netcom, og et diplom for Fellesjuice.

Øvrige vinnere

Haaland, Eidsvåg & Strøm og Anorak vant Grand Prix i Gullblyanten 2010 for «Hjerteknuser»-kampanjen for Kaizers Orchestra. I år vant samme byråkonstellasjon, sammen med digitalbyrået Notch, sølv og diplom for samme kunde i henholdsvis Publikasjoner og media og Profil. 

Sølv i Design – Motion til Creuna for Yara International ASA (Yara Creativ Impact video).

Dinamo vant bronse i Design – Identitet for «Gjensidige Visuell Identitet» for Gjensidige Forsikring, i tillegg til et diplom i Underholdning og fritid for Eurojackpot for Norsk Tipping.

Tank Design vant bronse i Design – Identitet gikk for Tromsøysund menighet (Ishavskatedralen).

Frank vant et bronse i Design – Pakning for «Grans fantastiske jul» for Grans Bryggeri.

Anti & Grandpeople vant to diplomer for «666 frames» for Anti Denim.

Werksemd vant et diplom for Stavanger Symfoniorkester i Design – Print. 

Orangeriet  vant diplom for Galleriet Kjøpesenter («Subwaste») i Design – Omgivelse.

Ernö i samarbeid med Hyper sto bak kampanjen Forsvaret: For alt vi har. Og alt vi er, som vant diplom i kategori for Profil.

Du kan se alle jobbene i Gullblyanten 2012 på www.gullblyanten.no.

Fordeling av priser i Gullblyanten 2012.


Kommentarer

Finn Knudsen

Creative Director i DDB Oslo

1 år, 7 måneder siden

Grattis til alle, men spesiellt til SMFB. Dere er flinke

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.