Flaskeposten ble Månedens arbeid

Ingen slo på stortromma med like stor fynd som Solo og Try/Apt i mars, med sjøsettingen av kampanjen «Verdens største flaskepost».

37420 63b07 original

En åtte meter lang Solo-flaske tegnet av industridesigner Bård Eker, et spesialkonstruert solcellepanel, AIS (Automatic Identification System), et 360-graders webkamera og en kasse med Solo. Det var ikke småtterier som skulle til da Try/Apt bestemte seg for å lage verdens største flaskepost på vegne av den tradisjonsrike gule brusen.

Det er ikke alltid en setter pris på at en annonsør «tar det helt ut», men dette er høyst sannsynlig et unntak.

– Det er en type idé man får tidlig i prosessen, som du henger opp på veggen og tenker at «ha ha, det var jo morsomt».

Dette var en av mange reaksjoner kampanjen fikk da den forleden ble plassert under lupen til Synserne-spalten, en kampanje som samlet sett fikk solid skussmål av synser-panelet.

Solo-teamet fra Try/Apt.

– Det er helt klart at dette er et av våre mest krevende prosjekter noensinne. Og aldri før har vi vel samarbeidet med så mange fagfelt og fagpersoner, fortalte konsulent i Try/Apt, Linda Kling da kampanjen ble lansert.

Du kan følge flaskepostens ferd på havet på solo.no.

Ungt og energisk på kjøkkenet

Som en god nr. 2 kom den nye filmen for Hørselshemmedes Landsforbund, laget av ungdommens forbund innad i Kitchen, Energy Pool, som er Kitchen-eier Leo Burnetts internasjonale satsing på unge talenter.

Bendik Romstad har som leder av Energy Pool fulgt prosjektet fra starten.

– Det er gøy at en så klassisk reklamefilmidé kommer fra Energy Pool. Det viser vel først og fremst at det aldri er feil med en klassisk og klokkeren idé, sa han i forbindelse med lanseringen av filmen.

Filmen er laget i samarbeid med produksjonsselskapet Rollo Tomasi og regissør Shaun Higton.

Kreativ selvinnsikt

Den tredje pallplassen i Månendens arbeid for mars går til Anorak og Norges Kreative Fagskole for www.kreativitetstesten.no, en kampanje som i løpet av vinter- og vårmånedene har opplevd en sosiale spredning til over 100 land, med over 50.000 unike besøk.

– Spredningen viser at kreativitet er et universelt språk som alle kan kjenne seg igjen i. Selv om vi først og fremst er opptatt av å nå studenter fra Norden med kampanjen vår, er det veldig hyggelig at så mange andre også legger merke til oss, fortalte markedsdirektør Annelise Kiønig ved Norges Kreative Fagskole da kampanjen ble lansert hos oss.

Kampanjen har allerede fått en «Site of the Day» av det anerkjente nettstedet FWA, og er i tillegg nominert til Webby. Den digitale utviklingen har Good Morning stått for og tegningene er håndtegnet av illustratøren Uglylogo, som er tidligere student ved NKF.

Avstemningen til Månedens arbeid for april er nå igang.