Eldrestunt best likt i april
Det er fra oldinger og fulle folk man gjerne hører det. McCanns filmer der folk som har levd lenge blir konfrontert med nymotens streamning-teknologi fra TV 2 Sumo, fikk flest stemmer i Månedens arbeid for april.
I over to dager lot en gjeng eldre mennesker seg dokumentere da de prøvde TV 2 Sumo for første gang. Uten videre instrukser ble de oppfordret til å snakke om programmene og hvordan de opplevde tjenesten. Det eldste paret som deltok i seansen var hele 91 og 92 år gamle.
Da vi skrev om kampanjen i april var McCann Oslo-teamet bak kampanjen full av rosende ord til TV 2 for at kanalen gikk for en idé der resultatet var uvvist.
– Det var utrolig spennende å komme på innspilling uten manus og der resultatet har hvilt fullt og helt på de eldres sjarme og regissørens evne til å få frem gode utsagn. I en så uforutsigbar prosess er det morsomt å se at de eldre stort sett reagerte slik vi håpet og antok på forhånd, forteller teamet.
Filmene er laget av 4 ½ med regissør Marius Holst.
Teamet bak kampanjen frontes av trioen Ingrid Lea, Thale Høy-Petersen og Torny Hesle, det fremdeles ganske ferske McCann-teamet som begynte å vinne priser i bøtter og spann allerede før de var ferdige med Westerdals. Trioen har rukket å vinne både gull og sølv Young Creatives (Eurobest), gull i Clio og Grand Prix i Gullblyanten. Og nå har de i tillegg en Månedens arbeid på samvittigheten.
En ny måte å tenke kjøkken på
På andreplass i april finner vi IKEAs lanseringskampanje for METOD, møbelvarehusets nye og fleksible kjøkkenløsninger, en kampanje laget av SMFB i samarbeid med Trigger og MediaCom.
– Med det nye kjøkkensystemet vil vi sørge for å svare på kundenes drømmer og behov, også inn i fremtiden, sa markedskommunikasjonssjef i IKEA Norge, Cathrine Boije i forbindelse med lanseringen.
Vandrehistorie på tredjeplass
Dysleksi Norge fikk en skinnende ny reklamefilm i april, signert Los&Co, produksjonsselskapet Rollo Tomasi og regissør Mikal Hovland. Filmen tar utgangspunkt i en gammel Oslo-myte om politimannen som hadde så vanskelig for å stave Schleppegrells gate, at han tok i bruk uortodokse metoder for å slippe.
Filmen er for øvrig finalist i årets Young Director Award i Cannes.
På oppløpssiden i avstemmingen for april finner vi «Pakken i Hanoi» fra Try/Apt og Bacon OSL for Tine SA (Brunost), PuseFINN-filmen fra Try/Apt og Tangrystan og «Ungdomsbilletten» fra DDB Oslo og Breitholtz Entertainment på vegne av SAS.