Til støv, in the best possible taste

Hils på Celine Mee Storrvik og Viktoria Reier. De har startet opp byrået Intodust.

På et tidspunkt i menneskehetens historie hadde Dolly Duck tre nieser, Hetty, Letty og en jeg ikke husker navnet på i farten. I stille stunder har jeg fundert på hvor de ble av. Om de ble forvist til Gåseby eller enda verre, forvart på ubestemt tid i et mørkt kjellerlokale sammen med Andebys dunkle brorskap; Spøkelseskladden, Fido, Mikro Midas og Ørnulf Ørn, Petter Smarts onde nemesis. Nå vet jeg bedre. Hetty og Letty forlot tredjeand utenfor Milano og dro til Oslo for å lage et sløyt lite reklamebyrå, spesialisert på å få folk til å se bra ut.

Det er i hvert fall det jeg får inntrykk av når jeg kommer inn gjennom døren til Intodust i Akersbakken 12. Jeg må umiddelbart skyte inn at det overhodet ikke er noe ande-aktig over Celine eller Viktoria, tvert om; de er flotte, velkledde damer klippet rett ut av motebildet. Det som forleder tankene inn på de bortkomne jentene fra Andeby er den påfallende symbiosen, en hive-mind om du vil, en nevrolingvistisk tilstand hvor hjernene deres blir en dual-core prosessor. Allerede etter noen få minutter har de avsluttet hverandres setninger minst et snes ganger (for å bruke et vintage Andeby-ord) det går så kjapt så kjapt, en mental ping-pong og til tross for at jeg har på meg den nye hettegenseren min får de meg til å føle meg som akkurat det jeg er: Gammel nok til å være faren deres. Damn it.

Små og store mote-utfordringer

Intodust ble opprinnelig startet som en blogg. Navnet er ikke et resultat av en dystopisk fremtidsvisjon men hentet fra en sangtekst av Mazzy Star. Jentene hørte låten i en episode fra TV-serien OC, og dette passer jo som hånd i hanske, The OC var så vidt meg bekjent en serie hvor en gjeng godt over middels vakre mennesker løste livets små og store utfordringer. Og det er akkurat det jentene i Intodust skal gjøre for motebransjen. 

Til tross for at Intodust bare har vært i drift i ett år, har jentene rimelig god fart på skuta. Bloggen deres fungerer som en snedig kundegenerator; de poster innlegg mote-interesserte mennesker leser, innleggende gjør disse menneskene klar over at de har behov de ikke visste at de hadde og at Intodust kan løse behovet, og VIPS! blir det som i utgangspunktet bare var nysgjerrige mennesker forvandlet til kunder. En slags sneaky makeover. De lager web, setter opp facebooksider, blogger, de underviser, kurser, jobber som konsulenter og lager til og med helt ekte gammeldagse annonser til blader og magasiner. De tar små og store oppdrag, og kalibrerer teamet sitt med et knippe freelancere med ulik kompetanse.  Og alt dette får de til som forretningspartnere og bestevenner. De ble kjent i et bo-felleskap, har flyttet sammen og fra hverandre ved flere anledninger, og føler at det å drive business utelukkende er positivt for vennskapet. Er det noe vi ønsker å ta opp eller si fra om, gjør vi det der og da, forteller gründerne. Vi har ikke tid til å kaste bort tid på dårlig stemning. Det er ikke kostnadseffektivt.

Dette høres jo ganske enestående ut; jenter som umiddelbart sier nøyaktig hva de mener med én gang de mener det. Jeg drister meg til å spørre om denne «rene-ord-for-penga» holdningen også begunstiger kjærestene deres, om disse mennene faktisk opplever noe unikt og hittil ukjent i verdenshistorien: damer som umiddelbart sier rett ut når noe er galt, uten bruk at signaler, skrå blikk og vage metaforer.

Dette svarer begge kontant nei til. Det får være visse grenser.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.