Se de nominerte til Gullbranson 2013

Produsentforeningens reklamegruppe etablerte i fjor prisutdelingen Gullbranson i samarbeid med TVNorge. Førstkommende torsdag 17. oktober er det klart for andre gang. Thomas Seltzer er programleder når bransjen samles på Sentrum Scene.

Prisen er oppkalt etter Johan Gulbranson, en pionéer i bransjen og den norske reklamefilmskaperen som har hentet med seg mest gull hjem fra Cannes Lions. Formålet er å fremme og utmerke norske reklamefilmer som er av håndverksmessig høy kvalitet og som ivaretar reklameidéens potensial. Videre å trekke frem enkeltpersoners faglige bidrag.

Ikke Gullblyant-konkurrent

– Definitivt nei, svarer Morten Bugge i Produsentforeningen på spørsmål om Gullblyanten har noe å frykte fra foreningens Gullbranson-satsing.

– Gullbranson er et tillegg til andre reklamekonkurranser, der det håndverksmessige og faglige er i fokus. Formålsparagrafen sier veldig tydelig at målet vårt er å oppfordre og oppmuntre til å skape et reklamefilmproduksjonsmiljø som tør å ta sjanser og som strekker seg etter både norske og utenlandske priser. Oppgaven til Gullbranson er å motivere bransjen til å strekke seg mot toppen. 

Widerøe-filmen «Hele Norge. Hele tiden» (McCann/ 4½) vant Beste film under fjorårets Gullbranson-utdeling. 

Tilstede i Cannes

Det er to priser det er naturlig å sammenlikne Gullbranson med, nemlig den svenske Roygalan og Cannes Lions' forholdsvis ferske, men stadig mer høythengende pris for filmhåndverk, Film Craft.

– Det er de to prisene som vi liker å assosiere oss med, og det var hovedgrunnen til at Gullbranson var var til stede under Cannes Lions i år. Reklamefilm er et mye større og mer omfattende fag enn man kan få inntrykk av, det er en utrolig proff bransje, selv om den ikke er veldig stor.

Alene om Promo-kategori

Produsentforenignen er svært fornøyd med at Gullbransons kategori for TV-promofilmer på kort tid har blitt viktig.

– Det er det eneste stedet norsk TV-promo får lov til å måle seg mot hverandre i Norge. I juryen sitter representanter for hver av de store kanalene, TV 2, TV3, TV Norge og NRK. Juryen er også delt i to for at man skal kunne ha mest mulig spisskompetanse innad i juryen og bli så tung som bare mulig, sier Bugge.

«Mannen som levde i en film» for Canal Digital (Try/One Big Happy Family) vant prisen for Beste visuelle effekt under Gullbranson 2012.

Todelt jury

Det har vært to juryer i arbeid med til sammen 23 medlemmer, begge ledet av Janne Brenda Lyse fra Try/Apt. I år som i fjor er det sendt inn omtrent 150 bidrag til konkurransen, noe Morten Bugge sier seg tilfreds med.

– Jeg hadde opprinnelig ønsket meg det dobbelte, men etter at jeg skjønte hvilket arbeid produksjonsselskapene hadde lagt til grunn i utvelgelsesprosessen, er jeg storfornøyd. Jeg tror det har vært lettere for årets jury å treffe fullverdige valg, avslutter Bugge.

Det to juryene har til sammen 23 medlemmer, begge ledet av Janne Brenda Lyse fra Try/Apt. Jury 1 har tatt for seg kategoriene Beste Reklame, Beste Interaktive og Beste regissør, jury 2 har bedømt beste Visuelle Effekt, Beste Promo og Beste animasjon, mens begge samlet har juryert Fagprisen og Våghalsen.

Du kan melde deg på prisutdelingen på Gullbranson.no. Her er listen med de nominerte filmene:



KategoriReklamefilmProduksjonsselskap
Beste animasjonHva skal barnet hete, GjensidigeStir

Halvorsens Julequiz, NetcomPravda

Nidar FavoritterAnimasjonsdepartementet

SOS BarnebyerMotion Blur
Beste interaktive film  Taxi-Jens, ArbeiderpartietPravda

Dusørjakten, DNBFantefilm

Epic Moments, Gore-TexTangrystan

Telenor HDPravda
Beste promoKongsvik VideregåendeTVNorge

MasterChef kommer snartViasat Creative

NRKRadio BjarteNRK

Promo for skal vi danseTV 2

VMvinterNRK
Beste regissørAngrer aldri, Kvikk LunsjMotion Blur

Generasjon Y, ImsdalBaconOSL

Hold i torsken, LofotenPravda

Pappajente, SASEinar Film & Fortellinger
Beste visuelle effektFiskerne, DNBEinar Film & Fortellinger

Talking Heads, Kunnskapsdepartementet     BaconOSL

Nidar FavoritterAnimasjonsdepartementet

Dekning, Telenor
Einar Film & Fortellinger
FagprisenAngrer aldri, Kvikk LunsjMotion Blur

The Treasure, DNBBaconOSL

Generasjon Y, ImsdalBaconOSL

Ape er ape, JarlsbergEinar Film & Fortellinger

Go'Morgen Utilregnelig Hverdag, TineMotion Blur

Zombies, XXLMotion Blur
VåghalsenEggstokker, Canal DigitalBaconOSL

Hold i torsken, LofotenPravda

Sult, Sankt HallvardKandidat

Mobilkjøring, Trygg TrafikkEinar Film & Fortellinger
Beste reklamefilmAngrer aldri, Kvikk LunsjMotion Blur

For alt vi har og alt vi er, Forsvaret4 ½

Hold i torsken, LofotenPravda
 Pappajente, SASEinar Film & Fortellinger


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.