Se de nominerte til Gullbranson 2013
Produsentforeningens reklamegruppe etablerte i fjor prisutdelingen Gullbranson i samarbeid med TVNorge. Førstkommende torsdag 17. oktober er det klart for andre gang. Thomas Seltzer er programleder når bransjen samles på Sentrum Scene.
Prisen er oppkalt etter Johan Gulbranson, en pionéer i bransjen og den norske reklamefilmskaperen som har hentet med seg mest gull hjem fra Cannes Lions. Formålet er å fremme og utmerke norske reklamefilmer som er av håndverksmessig høy kvalitet og som ivaretar reklameidéens potensial. Videre å trekke frem enkeltpersoners faglige bidrag.
Ikke Gullblyant-konkurrent
– Definitivt nei, svarer Morten Bugge i Produsentforeningen på spørsmål om Gullblyanten har noe å frykte fra foreningens Gullbranson-satsing.
– Gullbranson er et tillegg til andre reklamekonkurranser, der det håndverksmessige og faglige er i fokus. Formålsparagrafen sier veldig tydelig at målet vårt er å oppfordre og oppmuntre til å skape et reklamefilmproduksjonsmiljø som tør å ta sjanser og som strekker seg etter både norske og utenlandske priser. Oppgaven til Gullbranson er å motivere bransjen til å strekke seg mot toppen.
Widerøe-filmen «Hele Norge. Hele tiden» (McCann/ 4½) vant Beste film under fjorårets Gullbranson-utdeling.
Tilstede i Cannes
Det er to priser det er naturlig å sammenlikne Gullbranson med, nemlig den svenske Roygalan og Cannes Lions' forholdsvis ferske, men stadig mer høythengende pris for filmhåndverk, Film Craft.
– Det er de to prisene som vi liker å assosiere oss med, og det var hovedgrunnen til at Gullbranson var var til stede under Cannes Lions i år. Reklamefilm er et mye større og mer omfattende fag enn man kan få inntrykk av, det er en utrolig proff bransje, selv om den ikke er veldig stor.
Alene om Promo-kategori
Produsentforenignen er svært fornøyd med at Gullbransons kategori for TV-promofilmer på kort tid har blitt viktig.
– Det er det eneste stedet norsk TV-promo får lov til å måle seg mot hverandre i Norge. I juryen sitter representanter for hver av de store kanalene, TV 2, TV3, TV Norge og NRK. Juryen er også delt i to for at man skal kunne ha mest mulig spisskompetanse innad i juryen og bli så tung som bare mulig, sier Bugge.
«Mannen som levde i en film» for Canal Digital (Try/One Big Happy Family) vant prisen for Beste visuelle effekt under Gullbranson 2012.
Todelt jury
Det har vært to juryer i arbeid med til sammen 23 medlemmer, begge ledet av Janne Brenda Lyse fra Try/Apt. I år som i fjor er det sendt inn omtrent 150 bidrag til konkurransen, noe Morten Bugge sier seg tilfreds med.
– Jeg hadde opprinnelig ønsket meg det dobbelte, men etter at jeg skjønte hvilket arbeid produksjonsselskapene hadde lagt til grunn i utvelgelsesprosessen, er jeg storfornøyd. Jeg tror det har vært lettere for årets jury å treffe fullverdige valg, avslutter Bugge.
Det to juryene har til sammen 23 medlemmer, begge ledet av Janne Brenda Lyse fra Try/Apt. Jury 1 har tatt for seg kategoriene Beste Reklame, Beste Interaktive og Beste regissør, jury 2 har bedømt beste Visuelle Effekt, Beste Promo og Beste animasjon, mens begge samlet har juryert Fagprisen og Våghalsen.
Du kan melde deg på prisutdelingen på Gullbranson.no. Her er listen med de nominerte filmene:
Kategori | Reklamefilm | Produksjonsselskap |
Beste animasjon | Hva skal barnet hete, Gjensidige | Stir |
Halvorsens Julequiz, Netcom | Pravda | |
Nidar Favoritter | Animasjonsdepartementet | |
SOS Barnebyer | Motion Blur | |
Beste interaktive film | Taxi-Jens, Arbeiderpartiet | Pravda |
Dusørjakten, DNB | Fantefilm | |
Epic Moments, Gore-Tex | Tangrystan | |
Telenor HD | Pravda | |
Beste promo | Kongsvik Videregående | TVNorge |
MasterChef kommer snart | Viasat Creative | |
NRKRadio Bjarte | NRK | |
Promo for skal vi danse | TV 2 | |
VMvinter | NRK | |
Beste regissør | Angrer aldri, Kvikk Lunsj | Motion Blur |
Generasjon Y, Imsdal | BaconOSL | |
Hold i torsken, Lofoten | Pravda | |
Pappajente, SAS | Einar Film & Fortellinger | |
Beste visuelle effekt | Fiskerne, DNB | Einar Film & Fortellinger |
Talking Heads, Kunnskapsdepartementet | BaconOSL | |
Nidar Favoritter | Animasjonsdepartementet | |
Dekning, Telenor | Einar Film & Fortellinger | |
Fagprisen | Angrer aldri, Kvikk Lunsj | Motion Blur |
The Treasure, DNB | BaconOSL | |
Generasjon Y, Imsdal | BaconOSL | |
Ape er ape, Jarlsberg | Einar Film & Fortellinger | |
Go'Morgen Utilregnelig Hverdag, Tine | Motion Blur | |
Zombies, XXL | Motion Blur | |
Våghalsen | Eggstokker, Canal Digital | BaconOSL |
Hold i torsken, Lofoten | Pravda | |
Sult, Sankt Hallvard | Kandidat | |
Mobilkjøring, Trygg Trafikk | Einar Film & Fortellinger | |
Beste reklamefilm | Angrer aldri, Kvikk Lunsj | Motion Blur |
For alt vi har og alt vi er, Forsvaret | 4 ½ | |
Hold i torsken, Lofoten | Pravda | |
Pappajente, SAS | Einar Film & Fortellinger |