Chrystler-sjefen anbefaler Burgundy-favoritter

Markedssjefen i Chrystler, Olivier Francois, ga frie tøyler til Will Ferrell og teamet fra Funny or Die for å lage reklame for Dodge Durango. Det resulterte i 70 reklamefilmer.

Reklameaktivitetene for «Anchorman 2: The Legend Continues», oppfølgeren til kultkomedien «Anchorman: The Legend of Ron Burgundy» (2004), har vært mange og svært utradisjonelle. Blant annet har det resultert i at hovedpersonen i filmene, Ron Burgundy, spilt av Will Ferrell, har dukket opp på lokalnyhetene i Bismarck, North Dakota.  Han har også vært med på livedekningen av et curling-evenement i Canada, i tillegg til å sykle med Daft Punk i Amsterdam.

På toppen av disse umiddelbart virale aktivitetene har også Burgundy-figuren blitt brukt i reklame for Dodge Durango. Og ikke bare som skuespiller: Han og humorgjengen bak nettsiden Funny or Die fikk også i oppgave å skrive reklamespottene. CMO i Chrystler, Olivier Francois ble nylig intervjuet i Advertising Age, og her forteller han at det ville vært tullete å hyre inn et humortalent av Will Ferrells kaliber for å «spille inn noe skrevet av en tekstforfatter». I stedet fikk lov til å gjøre som de ville (under oppsyn av reklamebyrået Wieden + Kennedy).

Luksusproblem

Francois forteller til AdAge at de hadde ventet seg et sted mellom fem og 10 filmer. I stedet endte de opp med 70, og hadde et luksusproblem med å velge seg ut hvilke som skulle gå på TV og hvilke som skulle gå på internett. Omtrent 40 av dem har til nå blitt brukt som TV- eller nett-reklame. Mange av videoene debuterer ikke før mot slutten av kampanjen, ved årsskiftet.

«En grusom bil»

Will Ferrell har for øvrig tatt med seg sin Ron Burgundy-figur på en runde med de største amerikanske talkshow-vertene. Hos Conan O’Brien erklærte han at Dodge Durango er en «terrible car»: «They gave me one for free, and I drove it four feet and the thing cracked in half».

O'Brien vil gjerne vite hvordan han kan si noe sånt, nå som mange kommer til å kjøpe bilen på grunn av anbefalingen. Burgundy: «Well, I got paid. They're suckers. I'm just the messenger. I'm not in there tinkering around with lug nuts».

Markedssjef Francois er åpenbart smart nok til skjønne at både anbefaling og fordømmelse fra Ron Burgundy er god PR uansett. I anledning AdAge-intervjuet valgte han seg nemlig ut fire favoritter fra Dodge Durango-kampanjen. Disse ser du rett under artikkelen.


I reklamefilmen «Ride» blir Burgundy forvirret av forkortelsen MPG (Miles per gallon).


«It's Perfect For Sax» ble sendt i reklamepausen under American Music Awards.


De to neste ble sendt i forbindelse med ABC-serien «Dancing with the Stars».


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.