Desember-Sølvtagg til Saatchi

Toyotas hybridbileiere er Norges stolteste og mest tilfredse bilkunder. Allikevel har de vanskelig for å overbevise nye folk til å prøve teknologien. Løsning: la gamle kunder overbevise potensielle kunder ved å invitere til prøvekjøring.

42004 38a0f original
Toyota-teamet fra Saatchi. Foto: Sølvtaggen

– Nok en flott jobb fra Saatchi! Alle kjenner noen som kjenner noen, og folk vi kjenner stoler vi på. Fantastisk innsikt og en flott måte å skape stolthet blant de som allerede har kjøpt seg en hybrid. Rett og slett et kult prosjekt med en tydelig idé i bunn, sier avtroppende juryleder Anders Holm.

Kristoffer Reppen og Ida Fjeldbraaten er ansvarlig kreativt team for Toyota hos Saatchi & Saatchi, og har dette å si om kampanjen:

– Vi ønsket å bygge på innsikten at Toyotas hybrideierne er blant Norges mest fornøyde bileiere, og tenkte: Hva om folk kunne bli bedre kjent med Toyotas hybrider via noen andre enn bilselgerne? Hva om vi bruker de folk stoler mest på, nemlig eierne selv? Kampanjen medbragte en viss risiko: Var virkelig hybridkundene så fornøyde at de uten betaling ville la fremmede prøvekjøre bilen sin? Det kunne vi ikke garantere, vi måtte bare stole på at innsikten holdt hele veien til mål. Og her må vi berømme Toyota som beviste at de er en tøff kunde som ga oss tillit. Sammen la vi hodet på blokka, men innsikten viste seg å stemme, og responsen var overveldende.

Kreativ leder Øyvind Waage sier om veien til resultatet, og til Sølvtaggen.

– Kampanjen har vært en fryd å jobbe med. Kombinasjonen mellom det digitale, det tradisjonelle og det sosiale i kampanjen gjorde at nærmest hele byrået ble satt i sving. Det at vi står for både idé og produksjon gjør det, om mulig, enda morsommere å vinne nok en sølvtagg. Etter min mening er dette nok et bevis på at den veien vi har gått i Saatchi de siste årene, med å bygge et 100 prosent integrert kreativt og digitalt byrå, har vært riktig for oss, sier Waage.

FWA har også lagt merke til kampanjen.

Eks-statsminister på 2. plass

Denne jobben fra TRY/Apt er det nesten imponerende om du ikke har fått med deg. Vi kjenner den godt: Jens Stoltenberg er taxisjåfør for en dag.

– Hele jobben gir et godt inntrykk av Jens. Det er vanskelig å ikke like ham. All turbulensen og diskusjonen til tross; dette er en god idé og en gjennomført reklamejobb. Vi elsker hvordan man har brukt klisjéen om taxisjåfører på en ny og uventet måte.

Custom-is på 3.

Diplomis ville ha iskrem på bordet i flere barnebursdager. McCanns løsning; appellere til fantasien. I kampanjen Drømmebursdags-is ble barn i alle aldre invitert til å tegne sin drømme-is. 3 av tegningene ble til ekte iskrem ved hjelp av stjernekonditoren Pierre.

– En uvanlig søt idé! Hadde vi vært barn hadde vi deltatt. Vi har lite å utsette på ideén, men håndverket bærer preg av lavbudsjett. Her burde Diplomis rett og slett brukt mer penger! Hadde ideen fått produksjonsbudsjettet den fortjente, og en medieplan som stod i stil kunne dette nådd lenger. Uansett – stor skryt til kreatørene.

Vi har ikke glemt 4. plassen

Demens var temaet for årets TV-aksjon.

– Et bra uttak som illustrer problematikken på en enkel og forståelig måte. God idé og modig gjort av 1881!

Teamet bak månedens vinner bestod av:

Kristoffer Reppen, Ida Fjeldbraaten, Christopher Køltzow, Rune Sandnes, Ola Bagger Skar, Øyvind Waage, Snorre Martinsen, Linus Hjellström, Mads Rønold, Håkon Fretheim, Joe Langdon, Patrik Bergfjord, Nanna Skipper Grønli, Magnhild Foldøy, Eiliv Gunleiksrud og Haagen Sæther-Larsen.