Å leve en merkevare

Daglig leder Gørill Kvamme i Neue Design er invitert til Designdagen for å snakke om hvordan visuell identitet kan brukes for å leve ut en merkevare.

44983 fe5b4 original
Daglig leder i Neue Design Studio, Gørill Kvamme. Foto: Neue Design

At Neue Design Studio vet noe om å bygge merkevarer beviste de for noen uker siden da de ble hedret med både sølv og diplom i kategorien Design – identitet under Gullblyanten. I programmet for Designdagen skal daglig leder Gøril Kvamme snakke om hvordan selskaper kan bruke merkevaren sin til å fortelle troverdige historier.

– For å skape en tydelig merkevare trenger vi å forene de rasjonelle og emosjonelle sidene ved selskapet. Neue ser på visuell identitet som et verktøy som binder det ytre og det indre, harde fakta og mykere verdier sammen. Derfor jobber vi tett med kunden for å finne en essens som er relevant og troverdig overfor disse ytterpunktene. Vi erfarer at visuelle konsepter fundamentert på en slik kjernehistorie bidrar til å bygge bro mellom ulike internkulturer og dermed skaper en felles ramme for hvordan man fremstår og kommuniserer, både innover i selskapet, så vel som ut i markedet, forteller Kvamme til kreativtforum.no.

Et slikt konsept skaper basis for langt mer enn en logo og et profilprogram, mener Kvamme.

– Det er en måte å kommunisere på som skaper engasjement og en troverdig visuell historie. Alt i alt bidrar dette til å bygge identitet og kultur. Det er derfor Neue kronisk jakter på historien som samler, forenkler og presenterer kjernebudskapet.

En reise i tid

Hvordan står det egentlig til med merkevaren i dag?

– Det er litt ymse. De som har tatt inn over seg at markedet har langt mer makt enn tidligere og aktivt jobber med dialog og relasjonsbygging, de evner å kontinuerlig fornye seg og dermed skape en levende og attraktiv merkevare. Merkevarebygging er som kjent en reise i tid, man kommer aldri i mål. En holdning Neue er bevisst på når vi «overleverer» en visuell identitet. Man er langt fra ferdig når designmanualen er på plass. Det er på mange måter først da det hele begynner. Det er da merkevaren skal fylles med liv og levendegjøres.

Du skal på scenen sammen med Nicholas Ind, mannen som i sin tid introduserte uttrykket «Living the brand», og foredraget deres heter nettopp Living the brand. Hva vil det si at et selskap lever merkevaren sin?

– Når man lever merkevaren sin tar man markedet på alvor. Man beviser hver dag, i stort og smått, internt og eksternt at man lever opp til det man sier. En merkevare må utvikle seg i takt med behov og endringer. Det stiller krav til Neue at identiteten er enkel og fleksibel i bruk, at den inviterer til variert bruk på tvers av kanaler og kommunikasjonsflater, parallelt som den har egenart til å stå ut, også over tid.

Når kunden våger

Designdagen er også dagen da Merket for god design deles ut, en utmerkelse du selv har vært med på å motta flere ganger. Hva betyr utmerkelsen?

– Neue har mottatt en lang rekke Merker for god design og vi er like stolte hver gang. Kanskje spesielt fordi det hedrer samarbeidet mellom våre oppdragsgivere og oss som byrå for å ha brukt designprosessen til å tenke innovativt, strategisk og langsiktig. Neue kan tilrettelegge og vise vei, men det er når kunden faktisk våger, og vi ser at det utløser et engasjement som smitter langt inn i organisasjonen og ut i markedet, det er da vi mottar den beste «utmerkelsen».

Designdagen 2014 foregår 2. april.