Fly med oss

Creuna står bak det nye Avinor-konseptet hvor det norske folk inviteres til å oppleve Norge fra lufta, fra flyplass til flyplass.

46435 5d208 original

Søndag 18. mai letter et helikopter fra Oslo Lufthavn og skal gjennom tre uker dokumentere Norge fra lufta. I løpet av reisen skal 50 av Norges flyplasser besøkes, fra Kristiansand i sør til Honningsvåg lufthavn i nord. Helikopteret er utrustet med et 360-graders kamera, i tillegg til et 2D Cineflex kamera. Dette gir brukeren anledning til selv å styre bildene fra lufta eller nyte vakkert norsk landskap i krystallklar kvalitet. Den direktesendte ferden kan følges i sin helhet på TV 2s nettsider, tv2.no. I tillegg vises godbitene fra dagens flyvninger på TV 2, mandag-torsdag kl. 22.40 og søndager kl. 21.40 i perioden.

Engasjerer ansatte

– Med tanke på prosjektets størrelse og kompleksitet, er vi hos Avinor stolte av at konseptet snart skal realiseres. Ideen har skapt enormt engasjement internt og mange av selskapets ansatte over hele landet har bidratt. At Avinor legger til rette for en slik eksponering av Norge gir oss en flott anledning til å øke kjennskapen til selskapets samfunnsrolle. Norges største videoarkiv over Norge sett fra luften vil for fremtiden skape ringvirkninger for norsk reiseliv, sier Egil Thompson, konserndirektør for kommunikasjon, samfunnskontakt og merkevare hos Avinor.

Innholdsmarkedsføring som profilkampanje

Ideen ble klekket ut for snart to år siden av kreatørteamet Pål Jespersen og Oskar Bringager, i forbindelse med Avinors reklamebyråpitch. Siden den gang har konseptet blitt videreforedlet i nært samarbeid med Avinor og TV2, samt underleverandørene Stargate og Magic Air.

– Dette er jo en ganske utradisjonell profilkampanje for Avinor. Målet var hele tiden å skape en aktivitet som ikke ble oppfattet som reklame, men som inviterer til deltagelse og engasjement. Gjennom involveringen skulle det norske folk bli bedre kjent med selskapet Avinor, samfunnsnytten de lokale flyplassene bidrar til, samt skape reiselyst og nasjonal stolthet. At vi fikk landet samarbeidet med TV2, gir Avinor et fantastisk utstillingsvindu, sier kreatørene.

Pål jespersen og Oskar Bringager utgjør det kreative teamet. Foto: CREUNA

Omfattende web-prosjekt

– Dette er nok det største web-tv-prosjektet noen gang. Vi skal sende fem, seks timer fra luften daglig i ukesvis og noe lignende har så vidt jeg vet aldri hvert gjort noe sted i verden. Og på nett kan du faktisk styre kameraet selv, det blir en helt utrolig bra brukeropplevelse. Dette blir et av de morsomste prosjektene vi har gjort noen gang, sier nyhets- og sportsredaktør i TV 2, Jan Ove Årsæther.

Sender sjefen til værs

Creuna har ved siden av å utvikle konseptet, hatt ansvaret for design av programlogo, utvikling av live-oppdatert kart med helikopterets posisjon og planlagte reiserute, samt bidratt med innholdsutviklingen til TV-programmene i redaksjonen med TV2 og Avinor. Kjerneteamet hos Creuna består i tillegg til det kreative temaet av seniorrådgiver Christian Wightwick Alfsen og prosjektleder Merete D. Land. Creunas konsernsjef Arne Hjeltnes, skal for anledningen lede TV-sendingene fra lufta og på bakken på TV2.

– Ta på deg bunaden og finn en fjelltopp, eller finn en fjelltopp og ta av deg bunaden, for den saks skyld. Ser du helikopteret så ser helikopteret deg, sier Hjeltnes.

Konseptet ble lansert under en pressekonferanse ved Oslo Lufthavn tirsdag, og er allerede omtalt i mange av landets aviser. Diskusjonen om hvilke norske landskapsperler som skal besøkes under ferden er godt i gang i sosiale medier.

  • Involverte:
  • Kreatør: Oskar Bringager
  • Kreatør: Pål Jespersen
  • Rådgiver: Christian Wightwick Alfsen
  • Prosjektleder: Merete D. Land
  • Konsernsjef/programleder: Arne Hjeltnes
  • Grafisk designer: Bjørn Endre Langeland
  • UX-team: Jonas Fredin, Jørn-Tore Sande, Karianne Andersen, Kent Robin Haugen
  • Digital prosjektledelse: Silje Storhaug og Øystein Eriksen