McDonald’s på Snapchat

Ferske tall fra Ipsos MMI viser nær tredoblet antall Snapchat-brukere fra 432.000 til 1,1 millioner, og tjenesten er nå større enn både Twitter og Instagram. McDonald’s er blant de første bedriftene i Norge som bruker mediet kommersielt.

48732 750d8 original

Snapchat brer om seg i Norge, og mange markedsførere har nok lekt med tanken på å bruke tjenesten kommersielt. McDonald’s i USA fikk mye oppmerksomhet for sin inntreden på Snapchat, godt hjulpet av basketstjernen Lebron James. McDonald’s i Norge lanserte nylig sin første Snapchat-kampanje, der kunden inviteres til å teste deres nye smoothie. Tallene tyder på at publikum syntes det er gøy.

– Vi har fått over 2900 venner, og delt ut 2129 smoothies. Så langt har vi sendt ut 18694 snaps, som betyr at omtrent 9 prosent av alle som har mottatt en snapp har vært i restaurant for å se om de har en smoothie på vent, sier Kathrine Moe, Senior kommunikasjonsrådgiver i McDonald's Norge AS.

Hun mener direkte og målrettet kommunikasjon som dette er noe vi vil se mye mer av fremover.

– Snapchat gir oss en unik mulighet til å involvere og engasjere kundene i merkevaren McDonalds. Denne typen en-til-en kommunikasjon blir et viktig satsningsområde for oss fremover, sier Moe.

Stiller større krav til bedriftene

Snapchat er personlig, spontant, visuelt, og har et sentralt element av overraskelse. Brukerne velger selv å kommunisere med bedrifter ved legge de til som venner. Moe mener dette stiller større krav til innholdet bedriftene kommuniserer.

– Ved å legge oss til som venner på Snapchat, viser kundene våre oss en enorm tillit. Vi får en unik mulighet til å kommunisere med dem, og da må vi tenke godt over hvilket innhold vi byr dem på. Her må vi være tilstede på deres premisser og lytte til hvordan de ønsker dialog med oss, sier Moe.

Ferskvare

En «snapp» har begrenset levetid, og Moe forteller at nettopp denne mekanismen er grunnleggende i kampanjen som nå er i gang.

– Snappens begrensede levetid har mye tilfelles med smoothies, som nytes best rykende kalde. Konseptet vårt er enkelt. Legg oss til som venn, få en snapp, ta med snappen til en restaurant, og åpne den foran personalet i kassen. I snappen kan det ligge en gratis smoothie, eller det kan være en trist katt. Får du den triste katten, betyr dette «bedre lykke neste gang», sier Moe.