Inviterer til gork-konkurranse

Coca-Cola lar brukerne bestemme hva som skal stå under korken til glassflaskene.

51286 f548a original

Gorker, de små slagordene inni Coca-Cola korkene, har eksistert i Norge siden 1974. Nå skal den fornyes. Coca-Cola arrangerer derfor en forbrukerkonkurranse på sin Facebookside, hvor alle kan være med og bestemme fremtidens gorker.

Anne Marit Ihlen. Foto: Coca-Cola

De nye gorkene skal være på engelsk, og maks 20 tegn inklusive mellomrom. Coca-Cola vil velge ut de 64 beste gorkforslagene, som skal både på Coca-Cola og nå også Coca-Cola zero glassflaskene.

– Vi vet at gorkene er svært populære i Norge, og vi har allerede fått inn flere hundre forslag på Facebook. Det er gøy å se at de fortsatt engasjerer, selv etter så mange år, sier Anne Marit Ihlen, som er markedsansvarlig for Coca-Cola i Norge.

Eksporteres til Sverige, produseres i Norge

Nytt av året er at gorkene også skal brukes i Sverige.

– Sverige har kun hatt vanlige korker før, og de er helt ukjente med fenomenet gork, hvor det står noe morsomt inni korken. Det blir spennende å se hvordan de mottar det, sier Ihlen, som presiserer at konkurransen kun er i Norge.

– Svenskene får ikke være med og bestemme gorkene i denne omgangen, det får nordmennene ta seg av. Siden de samme gorkene skal brukes i begge land må de være på engelsk, men vi ser at flere av dagens forkortelser og ord og uttrykk er på engelsk også i dagligtale, så vi tror det vil passe fint, avslutter Ihlen.