Kickstarter til Norge

Verdens største finansieringssamfunn lanseres i Norge.

51461 2c546 original
Julie Wood fra Kickstarter var i Norge forrige fredag for å fortelle om selskapet. Foto: Kickstarter

Kickstarter har vært en suksess siden selskapet ble lansert i USA i 2009, og har frem til nå vært etablert i seks land. Siden den gang har denne finansieringsplattformen gjort det mulig for å realisere mer enn 69.000 prosjekter innenfor kategoriene film, spill, musikk, kunst, design og teknologi. Totalt er det samlet inn 1,3 milliarder dollar til disse prosjektene.

Kickstarter utvides til å inkludere Norge, Danmark, Sverige og Irland.

– I Skandinavia bor noen av verdens mest kreative mennesker, og vi er svært begeistret over å inkludere disse landene i Kickstarter-universet. Vi er nå spente på å se hvilke nye ideer som settes ut i livet, nå som Kickstarter blir tilgjengelig for skandinaviske utviklere. Vi forventer å se spennende videospill, innovativ teknologi, banebrytende kunst og design, alt mellom himmel og jord, sier Yancey Strickler, administrerende direktør hos Kickstarter.

Norske Kickstarter-prosjekter

Enkelte norske bedrifter har allerede realisere sine idéer gjennom Kickstarter ved å registrere sine prosjekter via et av de etablerte Kickstarter-landene hvor finansieringsplattformen har vært tilgjengelig, blant annet designprosjektet «Creative writing utensils» og dataspillene «Earthlock: Festival of Magic» og «Dreamfall Chapters: The Longest Journey».

Slik fungerer Kickstarter

Hvert Kickstarter-prosjekt er utformet og opprettet av personen bak idéen, og denne har fullt ansvar for sine prosjekter. Det betyr at hver enkelt prosjektutvikler bestemmer sine egne mål for finansieringen, samt deadline for når beløpet skal være oppnådd. Prosjektutvikleren bruker også tid på å utvikle sin prosjektside, filme aktuelle lanseringsvideoer samt definere type belønning (såkalte batches) som han eller hun skal tilby de støttespillerne som betaler penger til prosjektet.

Når prosjektsiden er klar lanserer prosjektutvikleren idéen sin på www.kickstarter.com og deler det med Kickstarter-samfunnet, som retter seg mot et globalt publikum. Hvis det internasjonale publikumet liker prosjektet kan de skyte inn penger for å realisere det. Om prosjektet lykkes i å nå sitt finansieringsmål når deadline er nådd, blir alle støttespilleres kredittkort belastet. Dersom prosjektet ikke oppnår finansieringsmålet til deadline blir kredittkortet ikke belastet.