Et høyst uvanlig robot-stunt

Hurtigsnack-merkvaren Mattessons Fridge Raiders har lansert «F.R.H.A.N.K», verdens første robot med kunstig intelligens utviklet i samarbeid med det store britiske gaming-miljøet.

53153 c853b original
53156 1bde3 original
53162 82295 original
53171 3715b original

Mattessons Fridge Raiders låner for anledningen gaming-kredibilitet av Ali A, en britisk dataspill-kjendis med populær YouTube-kanal (4,7 millioner følgere), og det er disse Mattessons forsøker å mobilisere med kampanjen.

I forrige uke ble en stor kube laget i LED-glass dumpet i hagen til Ali A, hvorpå spilleren og hans følgere ble oppfordret til å knekke en kode for å få den åpnet. Teaser-filmen som ble sluppet i forbindelse med kampanjestart ble sett av i drøyt 760.000 mennesker i løpet av første uken.

Ali A og kumpanene hans løste til slutt mysteriet med koden, og i går kveld ble kuben åpnet. Ut kom en gående, snakkende og responsiv robot. Ali A skal dokumentere robotens utvikling gjennom en serie med filmer, og vil aktivt oppfordre sine følgere til å hjelpe seg med å bygge personlighet og design. Filmen av roboten er allerede blitt sett over en halv millioner ganger siden Ali A lastet den opp på YouTube-siden sin i går kveld.

Det er Saatchi & Saatchi i London som står bak kampanjen. «F.R.H.A.N.K» står for Fridge Raiders Hunger Automated Kit, og formålet er å strømlinjeforme og skreddersy roboten slik at hen fremstår som en perfekt snack-assistent og gaming-buddy.

«F.R.H.A.N.K» er en slags oppfølger-kampanje til Mattessons «MMM3000», verdens første snack-hjelm, også den laget i kompaniskap med weed-røykere spillentusiaster. Den kampanjen genererte over 3,2 YouTube-klikk, 15.000 innleverte ideer og et økt Fridge Raiders-salg på 20 prosent.