Delt førsteplass i oktober-mikken

Øverst på pallen i Sølvmikken for oktober finner vi to radiokampanjer: En gastronomisk ørefik fra McDonald’s og en jobb som nok en gang understreker at Blåkläders arbeidsklær aldeles ikke er for pyser.

54341 2e8bf original
Blir du sliten av samtidens krav til fancy hverdagsmat? «Kom som du var», oppfordrer McDonald's.

DDB Oslo og Sagveiens McDonald’s-kampanje deler førsteplassen i oktober med den nyeste Blåkläder-kampanjen fra Både Og Radiobyrå.

Bak McDonald’s-kampanjen synes det å herske en viss nostalgi for enklere tider, dengang du kunne gi barna gjærbakst uten å få dårlig samvittighet, og melk ikke var laget av havre.

En modig spott som tør å leke med et etablert konsept, mener Sølvmikk-juryen:

– «På en seng av…»-ideen er ikke ny, men juryen mener det er en perfekt match for McDonald’s. Godt gjennomført og produsert, juryen liker castingen og ikke minst musikken som får selv en litt slitsom McDonalds-jingel til å høres fin ut. Ikke minst er juryen imponert over at noen endelig har klart å «klemme noe nytt» ut av Vidar Magnussen, som virkelig passer godt i denne rollen. I tillegg ender juryen opp i dyp selvrefleksjon over hvem de har blitt, bra jobba!

  • Byrå: DDB Oslo
  • Kreativt team: Even Moseng og Kenneth Lamond Johansen
  • Konsulent: Lars Hafstad
  • Prosjektleder: Ragni Reitan Haugum
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kunde: McDonald’s

Konsept tatt til nye høyder

Om Blåkläder, den andre gullvinneren i oktober, har juryen dette å bemerke:

– Tro mot et velfungerende konsept makter de her å ta det til enda nye høyder. Imponerende tekster som underholder samtlige i juryen. Noen av oss ler høyt gjennom munnen og ikke kun gjennom nesen når vi hører på spottene, alltid et kvalitetstegn. Når det er sagt kunne de med fordel droppet fisen. Spotten «boyband» er juryens desiderte favoritt.

  • Byrå: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Erik G. Lysø og Joachim Sandvik
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Elisabeth Andonov
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
  • Kunde: Blåkläder

Krimgåte i Donald-stil

På tredjeplass finner vi en Volkswagen-kampanje fra Try som er laget med tanke på å sette de små grå i bevegelse.

– En skjerpet jury har alle fulgt nøye med på historiene for å kunne løse gåten i etterkant. i kjent «krimgåte i Donald»-stil. I «Donald krimgåte»-stil føler juryen seg litt lettlurte, men de lar seg imponere av en god kobling til produkt som de tror fungerer spesielt godt i bilen. Fin casting og god produksjon gir en velfortjent pallplass til VW denne måneden.

  • Byrå: Try
  • Kreativt team: Jonas Grønnern og Lars-Kristian Harveg
  • Prosjektleder: Cathrine Wennersten
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kunde: Volkswagen

Du hører samtlige radiospotter på gullmikken.no.