Lanserer «komposisjons-verktøy for tonedøve»

Med sin nye app ønsker Propell å gjøre hele verden i stand til å komponere musikk.

54335 7c885 original

Ifølge gründerne klarer alle som prøver Disco Fingers å lage musikk i løpet av noen får minutter, noe som skiller den fra floraen av andre musikk-apper.

Per Harald Borgen

– Vi laget appen rett og slett fordi vi ikke fant noen komposisjonsverktøy som var enkle og morsomme nok for nybegynnere, og som også ga deg en mestringsfølelse, sier daglig leder i Propell AS, Per Harald Borgen.

Det lille selskapet har brukt nesten et år på å prøve ut forskjellige løsninger på problemet. Resultatet er en humoristisk liten app, som ligner mer på et spill enn et komposisjons-verktøy. Musikken lages ved at brukerne legger ut dansende fingre ut på et todimensjonalt brett. Dette generer «beats» som høres overraskende bra ut.

Appen gir også brukerne muligheten til å ta opp sine egne stemmer, og å legge på forkjellige filtre.

Bli en radio-stjerne

Etter at man har laget beaten sin kan man publisere den i appens egen radiokanal, Disco Fingers FM, noe som gjør den tilgjengelig for alle andre Disco Fingers-brukere.

— Ett klikk, og så kan du få lyttere fra hele verden, som også kan like beaten din, sier Borgen.

Og jo flere som liker musikken din, jo mer sprer den seg, slik at du kan skape virale hits på Disco Fingers FM.

Bursdagsanger og fan-låter

Man kan også sende låten sin privat via melding eller epost, samt dele på sosiale medier, eller eksportere den som en ringetone.

—Betatesterne har vært veldig kreative. De bruker appen til alt fra å lage egenkomponerte bursdagssanger, til å sende tøysebeskjeder til vennene sine eller lage fotball-låter, sier Borgen.

Appen har blitt betatestet i barnehager, på skoler, av fremmede på gata og til og med på gamlehjem.

— Vi tenkte at dersom besteforeldre klarer å lage musikk med appen vår, da har vi gjort noe riktig, sier Borgen, og fortsetter:

— Og ja, det kan jeg bekrefte at de gjør.

Gikk vekk fra barnebøker

I tillegg til Disco Fingers driver Propell, som tidligere het forlaget Propell, en digital bokklubb for barn. Men selv om bokklubben fortsatt er i drift, så er den ikke lenger selskapets hovedfokus.

— Planen vår var å lansere bokklubben på norsk først, for så deretter å utvide til fem andre språk. Men erfaringene fra det norske markedet, og den økte konkurransen internasjonalt, gjorde at vi valgte å snu mens vi fortsatt kunne. Vi ville rett og slett ikke klart å tjene nok penger på det.

— I tillegg gikk vi ganske lei av å gi ut barnebøker, avslutter Borgen.