En prosjektleder krysser sitt spor

Etter snaut 40 år i reklamebransjen, 14 av dem i Kreativt Forum, har Solveig Petersen (65) bestemt seg for å finne seg noe annet å gjøre i sine gjenstående yrkesaktive år. Men først skal hun til mer solfylte strøk for å ligge på stranden og lese bøker.

55082 427e2 original
Solveig Petersen. Foto: Line Slotnæs

Solveig Petersen (også kjent av mange som «Sol») kom inn i reklamebransjen ved en tilfeldighet i 1975. 26 år gammel og blåøyd begynte hun som prosjektleder i Scaneco, et av de aller største norske byråene dengang da, som på det meste hadde 140 medarbeidere.

Tidligere hadde hun jobbet for et par tyske selskaper, og var vant til ordnung muss sein.

– Jeg lurte på om jeg hadde havnet i en kinofilm. Folk hylte og skreik, alt var så annerledes. Det var veldig åpent, folk delte tanker og innfall, og de sa og mente akkurat hva de ville. De første ukene trodde jeg de var spik spenna gærne. Så ble jeg fascinert av hvordan de jobbet, hvordan de kom på idéene sine. Jeg ble fort utrolig glad i menneskene, vi hadde en så flott tone og godt samhold. Vi hadde også en utrolig raus ledelse som investerte masse i sine ansatte, forteller hun.

Solveig var ombord i Scaneco-skuta helt til den gikk ned 19 år senere, i 1994. Da de gikk konkurs het byrået Young & Rubicam. Siden jobbet hun noen år i Alfa & Omega, før hun ble partner i B2B-selskapet Storymaker, der hun arbeidet med globale kunder. Men ved et punkt ønsket hun ikke lenger å kjøre seg selv like hardt som i foregående år.

– Jeg har aldri jobbet så mye i mitt liv som i Storymaker. Og da jeg ble femti tenkte jeg «dette er galematias, det kan ikke fortsette.»

Imponert av rause fagfolk

Dermed ble en ny æra innledet: I 2001 ble Solveig ansatt i Reklamebyråforeningen. To år etter ble Kreativt Forum og Reklamebyråforeningen slått sammen, og resten er bransjehistorie. I KF har hun hatt ansvar for kurs- og konferansevirksomheten, i tillegg til Retailprisen og mye annet. Mye har handlet om å få folk med tung fagkunnskap til å dele dette på forelesninger og kurs, uten vederlag.

– Jeg synes jobben i KF har vært en spennende reise. Her har jeg fått jobbet med verdens flotteste mennesker, og jeg imponeres stadig over hvor raust de deler av sin kunnskap. Det er helt utrolig hva de legger ned av arbeid, og hvilken energi de besitter!

Ved årsskiftet er det slutt for Solveig i Kreativt Forum, men pensjonisttilværelsen er fremdeles årevis unna.

– Jeg har noen tanker om hva jeg skal gjøre framover, jeg er jo helt propell og har ikke tenkt å slutte å jobbe. Men først skal jeg reise en måned til Tyrkia. Senke skuldrene, lese bøker og spille golf, avslører hun.

Stolt av god reklame

Til slutt: Hvordan ser dagens reklamebransje ut sammenliknet med den du møtte i 1975?

– Vi hadde bedre tid til å jobbe, og kundene investerte mer penger i gode ideer. De var rett og slett mer stolte av å være avsendere av god reklame, har jeg inntrykk av.

Men enkelte ting har også blitt bedre.

– Prosjektlederrollen blir mer verdsatt nå enn før, og det er på tide, for de har et utrolig stort ansvar. Jeg husker vi prosjektlederne i Scaneco gikk i tog inn til sjefen og forlangte mer lønn, hvorpå han sa «næmen jentene mine, prosjektledere er det nok av, så bare gå ut igjen». Og vi gikk ut med halen mellom bena.

– Men lønnspålegget, det fikk vi.

Førstkommende onsdag fra 12.00 til 14.00 inviterer Kreativt Forum til åpent hus med avslutning for Solveig, pepperkaker og gløgg. Håper å se dere!