Sølvtaggen til Try/Apt og DNB

DNB-kampanjen «Døgnet» av Try/Apt er kåret til månedens beste av Sølvtaggens jury. POL, SMFB, LOS&CO og Ernö får også heder i november-Sølvtaggen.

55196 cc1c5 original

Try/Apt kuppet alle reklamepausene på TV2 i ett døgn, og lot det norske folk laste opp sine beste råd om alt fra A til Å. Resultatet ble «Døgnet», et digitalt stunt laget for å markedsføre DNB sin døgnåpne kundeservice. Hele 3.700 videoråd ble sendt inn, og kampanjen ble kåret til månedens beste av Sølvtaggens jury.

Se casevideoen her:

– Jobben er både enkel og genial, og har gode tekniske løsninger, forteller juryen.

– Et stort pluss for å spille på publikum sine egne kvaliteter, samt å gjøre veien fra mobilfilming til tv-skjermen såpass kort. Nettsiden er oversiktlig og kan også stå for seg selv som en idébank.

– Dette er det største prosjektet vi noensinne har gjort, forteller Lars Joachim Grimstad og Egil Pay fra Try/Apt.

– Istedenfor én 45-sekunders reklamefilm skulle vi altså fulle 47 hele reklamepauser med unikt innhold. Dette tilsvarer altså to og en halv time! Vi kjente at skuldrene satt høyt klokken 05:55 den 19. september, før det hele brakte løs. Det var derfor ekstra tilfredsstillende da vi merket hvordan seerne virkelig omfavnet det som skulle vise seg å bli et ganske så annerledes TV-døgn, avslutter Grimstad og Pay.

– Vår største frykt var at publikum skulle oppleve «Døgnet» som kjedelig, forteller Janne Espevalen, kreativ leder i DNB.

– At vi da klarte å engasjere flere enn 200.000 nordmenn i sosiale medier var da en stor lettelse og selvsagt en veldig gledelig opplevelse, avslutter Espevalen.

Vellykket vervekampanje

Rett bak det interaktive døgnet tok POL en sterk andreplass for sin kampanje for Kirkens Nødhjelp «Nå er det vår tur til å gå». Den særdeles vellykkede vervekampanjen for årets TV-kampanje oppnådde full bøssebærerdekning (100.000 personer) på to uker, og bidro til at 200.000 flere mennesker enn planlagt vil få tilgang på rent vann. Juryen forteller at det oppleves som nært og realistisk å komme så tett på en godt fortalt historie. Ideen er god, og løsningen gjør at man med en gang får en tett relasjon til saken.

Vær-utsatt sko

Tredjeplassen går til SMFB og Geox for sin «You Control the Weather». En interaktiv nettside lar deg teste ut en kjærlighetshistorie i ulikt vær – men selvsagt med gode sko. Juryen løfter frem håndtverket på nettsiden, men hadde ønsket seg at man tok historien og opplevelsen av å kontrollere været et par steg videre.

Lokalt engasjement

Gildes lokalfrieri laget av LOS&CO stikker av med månedens fjerdeplass. Kampanjen lar folket bestemme hvor Gilde skal sette opp 30 offentlige utegriller, designet av Snøhetta. Kampanjen vekket lokalt engasjement, og en rekke grillplasser har nå fått en ny grill. Juryen er fornøyd med bruken av communities og synes Gilde gjør godt i å benytte sin posisjon for denne kampanjen.

Taima og tilrettelagt

Også Ernö og Hypers kampanje for Gjensidige, «Er du raskere enn Egon?» tar med seg poeng denne måneden. Juryen forteller at spillet hvor man konkurrerer med Egon Olsen om å bryte seg inn i en safe er engasjerende og utfordrende nok til at man tar seg tid. Ideen er enkel, men den aktiviserer publikum nok til at kampanjen stikker av med femteplass for november.

Team på bildet øverst i saken: Marius Nettum, Anders Stalheim Øfsdahl, Egil Pay, Janne Espevalen, Jonas Grønnern, Pia Svärd, Arne Eggen, Lars Joachim Grimstad, Camilla Bjørnhaug, Lars-Kristian Harveg, Preben Moan, Thomas Sømoen og Martin Klausen. Ikke med på bildet: Lisa J. Canneaux og Markus Lind.