Markant økning i antall Gullblyanten-bidrag

25-årsjubilant i vekst: For tredje år på rad øker antallet bidrag til reklamebransjens viktigste årlige begivenhet med rundt 100 jobber. Samtidig har antallet byråer som har sendt inn til konkurransen aldri vært større.

56497 c4b02 original

Etter omleggingen av Gullblyanten i 2010 har konkurransen vokst seg gradvis større og sterkere, i særdeleshet de siste tre årene. Natt til torsdag stengte Kreativt Forum vinduet for innsendelse til Gullblyanten 2014. Det ble innlevert 625 arbeider mot 535 året før, og 413 arbeider året før det igjen.

Det er 92 forskjellige avsendere bak arbeidene i årets konkurranse, og en god jafs av disse har aldri deltatt i konkurransen tidligere. En annen gledelig økning er antallet bidrag fra byregionen utenfor østlandsområdet, primært Stavanger, Bergen og Trondheim.

Kjetill Nybø og Carina Laurhammer Lindberg er jurypresidenter i Gullblyanten 2014. Foto: Kitchen

Det er Kitchen-kollegene Carina Laurhammer Lindberg og Kjetill Nybø som er jurypresidenter i Gullblyanten i jubileumsåret 2015. Det er også Kitchen som har gjort all kommunikasjon og design for årets konkurranse (med god hjelp fra Qvisten).

– Dette er en skikkelig gla’nyhet! Økningen i antall innsendte jobber tolker vi både som et sunnhetstegn for bransjen, og en positiv konsekvens av den formen Gullblyanten har hatt de siste par årene, sier de to jurypresidentene.

Oppsiktsvekkende økning

– Noen av kategoriene har fått en oppsiktsvekkende økning i forhold til andre. Dette gjelder spesielt Håndverk og Design web/animasjon, men også kategoriene Utendørs/Omgivelser og Nettsider opplever nær en fordobling, forteller duoen.

Bidrag i kategori for Håndverk har økt fra 55 i fjor til 80 i år, mens Design web/animasjon øker fra åtte til 24. Utendørs/Omgivelser øker fra 18 til 31, mens antall Nettsider vokser fra 11 til 23.

Med 77 filmer, 48 print-jobber og 40 radiospotter påmeldt kan man også slå fast at enkeltarbeidene er tilbake for godt, og at viktigheten av kreativt fundert kommunikasjon aldri har vært større.

Krevende og spennende

Juryeringen foregår 5.-8. februar, noe jurypresidentene har store foreventninger til.

– For de fleste byråer medfører jo innsending til Gullblyanten betydelige kostnader, og det at man velger å gjøre denne investeringen bekrefter hvor viktig konkurransen er, selv i sitt 25. år. Neste uke er det vårt ansvar å forvalte tilliten til Gullblyanten med en grundig juryeringsprosess. Med over 100 flere jobber å juryere blir det krevende og spennende dager, men det er jo nettopp dette som gjør Gullblyanten til årets høydepunkt, avslutter Carina Laurhammer Lindberg og Kjetill Nybø.

gullblyanten.no