Stella-effekten: Bransjen lærer

Det er et langt jevnere nivå på årets innleverte case-oppgaver til effektprisen Stella sammenliknet med fjorårets. Det får juryleder Svein Roger Selle til å konkludere med at konkurransen har betydelig læringseffekt for byråene som har deltatt. Se hvilke kampanjer som går til finalen her.

56279 bb2b2 original

Etter prekvalifiseringsprosessen høsten 2014 gjenstår det 36 case-oppgaver som går videre til effekt-konkurransen. Ifølge juryleder Svein Roger Selle er nivået jevnt over blitt bedre i alle ledd.

– Innsendelsesnivået, arbeidene, struktur og dokumentasjon virker bedre enn i fjor. Jeg opplever at bransjen har en formidabel læringsevne, og håper nå at alle som har fått case-oppgaven videre husker å sende inn til konkurransen innen 1. februrar. I år blir nivået skyhøyt, lover Selle.

Stella krever mer arbeid og innsats enn kreative priser flest, der jobben gjerne er gjort ved påmelding. Nettopp derfor er den landets viktigste kommunikasjonspris, mener Selle.

– En Stella-pris henger høyt uansett, enten man ender opp med én stjerne eller Grand Prix. Stella skal være vanskelig, det handler om å bruke tiden godt, og om å dyrke kvalitet framfor kvantitet.

«For alt vi har. Og alt vi er»

Fjorårets Grand Prix-vinner i Stella, den eneste jobben som fikk utdelt fire stjerner, var Forsvarets omdømmekampanje «For alt vi har. Og alt vi er», utviklet av Ernö. Kampanjen hadde i oppgave å tydeliggjøre Forsvarets rolle i en stadig omskiftelig verden, og et viktig mål for kommunikasjonen ble å relatere Forsvaret til de verdiene som betyr mest for oss.

Forsvarets mediesenter, Ernö og Hyper mottar Grand Prix i Stella 2014 på Ingeniørenes Hus. Tom Ovind er nærmest i bildet.

– En sentral del av jobben var å definere en effekt, det vil si holdning, kunnskap og søkertall. Like viktig var det å ha dette i bunn da strategien ble lagt, sier Tom Ovind sjef for Forsvarets mediesenter, og tidligere reklamemann i Dinamo.

– Det tar tid å endre holdninger, og den positive endringen Forsvaret har sett de siste årene er helt spesiell, fortsetter han.

Kampanjen hadde også god intern effekt, ifølge Ovind.

– Med Grand Prix i Stella har vi det svart på hvitt at kommunikasjonen virker og har betydning for organisasjonens legitimitet. Ikke minst viser det at vi har tillit i befolkningen ved å kommunisere hovedoppdraget og hvordan det løses.

Her er de 36 case-oppgavene som gikk videre etter prekvalifisering. McCann topper antallsmessig med fem jobber, mens Futatsu, LOS&CO, TRY/Apt og Kitchen er like bak med fire hver.

AnnonsørOppgavetittelByrå
Kiwi
«Kast mindre mat! Kjøp 1 betal for 1»
Alexander reklamebyrå
Markedshøyskolen, Campus Kristiania
«Vi tror på hodet ditt»
Anorak
Plan Norge
«Stopp bryllupet»
Trigger
Color Line Cruises
«Alt du leter etter i en storby samlet på ett sted»
Futatsu
Bavaria
«Gullmikken radiocase»
LOS&CO
McDonald’s
«Big Mac – hvordan få folk til å gape over for mye, og like det»
DDB Oslo
Statens Vegvesen
Del Veien
Kitchen
Diplom-Is
«Diplom-Is Dream»
McCann
DNB
«Døgnet»
TRY/Apt
Karea Oslo KF
«Endring av identitet»
Heads and Tales
Fjordkraft
«Fjordkraft»
Neolab by Knowit
Avinor
«Fly med oss»
Creuna
NITH
«Fremtidens hoder»
Trigger
Gilde
«Gilde grillpølser: Fra nasjonalt ikon til lokal helt»
LOS&CO
SOS Barnebyer
«Gutten som fryser»
Släger Kommunikasjon
Jernia
«Weber grillkampanje»
Craft Oslo, McCann Worldgroup
Sørlandschips
«KRISP – utfordret det etablerte»
Futatsu
Volkswagen/Harald A. Møller
«Lad opp til e-Golf»
TRY/Apt
Tine
«Litago – en stemme i tiden»
LOS&CO
Meny
«Meny»
Kitchen
Posten
«Norges fineste pakke»
Kitchen
OBOS
«En utbygger som tenker som en innbygger»
Futatsu
Norsk Tipping
«Oddsen: Alt blir morsommere når det står noe på spill»
TRY/Apt
One Call
«Adaptiv taktikk i skiftende marked»
LOS&CO
Toyota
«Prøv min hybrid»
Saatchi&Saatchi
Tine
«Revitalisering av syrnet melk»
Tangram Design
Rica Hotels Norge
«Rica Ørnen: Speed Date»
DDB Oslo
Ruter
«Ruter uspesifisert»
McCann
Helsedirektoratet
«Små grep, stor forskjell»
Dinamo
Mills
«Soft Flora, smøremyk rett fra kjøleskapet»
Futatsu
Storebrand
«Skal bare … fikse en litt bedre pensjon»
McCann
Gjensidige
«Taima og tilrettelagt: Kundeutbytte fra Gjensidige»
Ernö
Coca-Cola
«The Hunt For Fame»
McCann
DNB
«Ung»
TRY/Apt
Sparebank1
«Ung bolig»
Kitchen
Unibet Norge
«Flaks er ingen tilfeldighet»
DDB Oslo

Det er Kreativt Forum som står bak konkurransen, som er laget etter mønster av den britiske IPA Effectiveness Awards, den mest prestisjefylte og faglig gjennomgripende prisen av sitt slag i verden.

Prisutdelingen Stella 2015 foregår 19. mars på Høyres Hus.