Kinobransjen med egen reklamefilmkåring

Kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame går sammen om å etablere Gullfilmen.

58414 fd665 original
Bjørn Erling Ottersen, Media Direct Norge.

Kåring av første kvartalsvinner, Sølvfilmen, vil skje i april 2015. På nyåret 2016 vil den første Gullfilmen bli kåret.

– Målsettingen med reklamefilmkåringen er å sette større fokus på ide og produksjon av målrettet reklamefilm på kino. Samtidig er det viktig at vi skal hedre de som hedres bør. Det er mange flinke reklamefilmprodusenter, kommunikasjonsbyråer og kinoannonsører i Norge, og enda flere skal det bli, sier administrerende direktør Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge AS (MDN).

Juryleder for den første utgaven av Gullfilmen blir Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS. Med seg i juryen får han Ottersen i MDN, kommersiell direktør Gareth Williams i CAPA Kinoreklame, Marketing & Associate Director Ingvar Sandvik i TNS Gallup, administrerende direktør Geir Kjærnes i mediebyrået In Sight AS, administrerende direrektør Jannicke Haugen i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.

MDN og Capa sier motivasjonen bak konkurransen er et ønske om å få fart på reklameomsetningen på kino, samt å øke kvaliteten på reklamefilmene på storskjermene rundt omkring i Norge.

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som vil bli vurdert av jurymedlemmene. Filmene skal være lansert i løpet av et av de fire kvartalene hvert år. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

– Her skal juryen finne de filmene som treffer målgruppen best på kino, med glitrende produksjonskvalitet, basert på en god ide, og gjerne en flott historie. Den vil bli kvalitativt vurdert av juryen, sier Ottersen.

Kvartalsvinnerne vil få heder og ære for sine respektive «Sølvfilmer». Annonsøren som blir kåret til vinner av «Gullfilmen», vil bli premiert med reklameeksponering på kino fra Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame.