Sølvfisken til kreft-kampanje

Sølvfisken for februar går til Ernö og Kreftforeningen for årets «Krafttak mot kreft»-kampanje.

58900 d8cb9 original

Fra 25. februar og to uker fremover samlet 20.000 bøssebærere inn penger til kreftforskning under årets «Krafttak mot kreft»-kampanje, der tematikken var mer tid. Kampanjen er utviklet av Ernö og filmen er regissert av Marius Holst hos 4 1/2.

Juryen begrunner valget slik: «Utgangspunktet er en reklameklisjé, men filmen snur en forslitt situasjon til å bli overraskende og rørende. Vanskelighetsgraden er høy, det opplever vi hver gang TV2 har «reklamefrie» dager, så kategorien er ingen fribillett til heder og ære. Man føler med paret og moren fordi man tror det er gledestårer, i et bryllup gråter jo man ofte av glede. Klumpen i halsen er der fordi man er positivt beveget. Så når det snur er man fanget. Dette er godt håndverk til fingerspissene, helt frem til klipp og avslutning, som ved sin bruk av stillhet ikke faller for fristelsen til å overfortelle eller overføle. En vakker og verdig Sølvfisk.»

  • Tekst: Eirik Hovland
  • AD: Henrik Sæther
  • Rådgiver: Aagot Skjeldal
  • Prosjektleder: Mette Løland
  • AD-assistent: Tom Rainer Thuv
  • 3D: Finn-Christian Stoveland
  • Produksjonsselskap: 4 ½. Anja Kristiansen
  • Regissør: Marius Holst
  • Produsent: Anja Kristiansen
  • Produksjonsleder: Ingvild Evjemo
  • Annonsør: Kreftforeningen
  • Annonsørkontakt: Morten Wien